Přemýšlíš o výjezdu do USA? Jsi student denního studia VOŠ či VŠ? Rád bys poznal přátele z různých koutů světa? Chceš získat nezapomenutelné zážitky a zkušenost s prací v zahraničí? Pokud jsi odpověděl ano, pak je pro tebe právě Work and Travel tou správnou volbou.

Na úvod je třeba zmínit, co to vlastně program Work and Travel je. Jak už samotný název napovídá, jedná se o možnost práce v zahraničí a následné cestování. Program je určen studentům vysokých škol a umožnuje vyjet o letních prázdninách mezi studiem za prací do Ameriky. Při práci je využito vízum J-1, které umožňuje vyjet v období od začátku května do konce září a následně třicet dní cestovat. Nicméně maximální délka pobytu je čtyři měsíce. Obdobné programy nabízí i Kanada a Austrálie, avšak podmínky výjezdu do těchto zemí jsou odlišné.

V rámci programu vykonávají studenti zejména sezónní práce v hotelích, restauracích, národních nebo zábavních parcích a podobně. Za jejich práci jim bývá obvykle vyplacena minimální mzda, která se stát od státu liší. Její rozmezí se pohybuje od sedmi do dvanácti dolarů za hodinu. Podmínkou pro získání práce v Americe je alespoň základní znalost angličtiny. V závislosti na úrovni angličtiny poté mohou studenti vybírat z daných pracovních pozic.
Níže jsou zmíněny jednotlivé kroky, které je třeba před výjezdem uskutečnit.

1) Výběr agentury

Na českém trhu působí zejména čtyři dominantní agentury, a to Student Agency, ATEP, Alfa Agency a Czech-us. Tyto společnosti mají uzavřené smlouvy s partnerskými agenturami v USA. Díky této vzájemné spolupráci poté poskytují určitou nabídku pracovních pozic. Nabídka jednotlivých firem bývá vyvěšena na jejich webových stránkách většinou tři čtvrtě roku před výjezdem.

Při výběru agentury je třeba vycházet nejen z nabídek pozic, které jednotlivé společnosti nabízejí, ale i z poplatků, které si za zprostředkování práce účtují. Za jednu z nejdražších společností je považována společnost Student Agency. Nicméně nabídka jejich pozic je nejrozmanitější a vybere si v ní opravdu téměř každý.

Pokud studenti váhají mezi výběrem agentury, mohou se zúčastnit přednášek, které jsou společnostmi pořádány. Na tyto přednášky bývají vytvářeny události na Facebooku, a proto je dobré sledovat stránky agentur.

2) Výběr pracovní pozice

Ještě než dojde na výběr pracovní pozice, bývají studenti pozváni na pohovor, kde dochází ke zjištění jejich jazykové úrovně. U tohoto pohovoru se rozhodně není čeho brát. Většinou jsou studenti tázáni pouze na pár základních otázek, aby se zjistilo, jak dokážou reagovat.
Po absolvování pohovoru a určení jazykové úrovně mohou studenti vybírat z vypsaných pozic.

Při výběru je dobré zvážit i alternativní pozice pro případ, že by primární byla obsazena.

3) Job fair

Další krok je tzv. job fair, což je veletrh práce, který probíhá buď osobní formou nebo přes Skype. Při osobním job fairu přijedou zaměstnavatelé do České republiky a vybírají si dané uchazeče na základě pozice, o kterou se ucházejí. Z důvodu velkého zájmu o tento typ pohovoru bývají osobní job fairy kapacitně omezeny a je třeba se na ně dopředu registrovat.

Druhý typ je Skype job fair. Tento způsob využívají zaměstnavatelé, již nepotřebují osobní kontakt se studentem. Stejně jako u předchozího typu i tento pohovor probíhá na předem sjednaném místě (nejčastěji na pobočce agentury) a ve sjednaný čas.

Jako u jiných pohovorů i zde je dobré zachovat klidnou hlavu. Američané jsou velice přátelští a chápou, že angličtina není náš rodný jazyk. Většinou chtějí slyšet základní informace o uchazeči, důvod výjezdu do USA či nějakou zajímavost o České republice, konkrétně třeba jaké jídlo bychom jim zde doporučili a tak.

Konečný verdikt o přijetí se uchazeč dozví buď rovnou osobně, nebo elektronicky prostřednictvím emailu. Celkově je dobré často kontrolovat email i spamovou schránku, protože vyřizování všech potřebných dokumentů a podkladů vyžaduje značnou dávku administrace.

4) Vízum

V případě, že pohovor dopadl v pořádku, je nutné vyplnit formulář DS – 160 na stránkách americké ambasády a objednat si termín pro vyzvednutí víza. Formulář DS – 160 je nutné vyplňovat bez diakritiky a doporučuje se průběžné ukládání informací.

Na schůzku do ambasády je třeba mít vytištěnou poslední stránku formuláře DS – 160 (tzv. confirmation), potvrzení o studiu v angličtině, pas, dokladovou fotografii a jiné dokumenty, které jsou obdrženy od agentury.

5) Letenky

Poslední krok, jenž je nutné před odletem vyřídit, je nákup letenek. Ačkoli částka zaplacená agentuře je poměrně vysoká, neobsahuje úhradu dopravy k zaměstnavateli, a proto si letenky musí zajistit studenti sami. Celkově se doporučuje začít s vyřizováním programu co nejdříve, protože při nákupu letenek s předstihem se dá poměrně dost ušetřit. Při volbě zpáteční letenky je dobré mít naplánované cestování, aby bylo jasné, odkud poletíte domů.

Ze začátku se může jevit průběh vyřizování W&T poměrně složitý, ale naštěstí se ho agentury snaží studentům co nejvíce usnadnit. Například Student Agency rozesílá postupně jednotlivé kroky emailem a pro případné dotazy je možné využít pobočky, které má téměř po celé republice. Proto žádné strachy! Rozhodně to stojí za to!

https://www.pracovnipobyty.cz/work-and-travel-usa/
http://www.b-digitalnomad.com/wp-content/uploads/2016/04/work-and-travel.jpg

Inzerce