Také jste slyšeli o dvou revolučních produktech, které Elon Musk nedávno představil? Pojďme si něco říct o firmě, která má nemalé sny.

Muž s velkými ambicemi

V Jihoafrické republice se v roce 1971 narodil muž, který sní o světě plném elektromobilů, solárních střech a cestování na Mars.
Elon Musk své dětství prožil v Pretorii, ve městě, které nebylo zrovna moc vhodné pro děti. Narodil se do rodiny dvou cestovatelů a modelů, kteří se objevovali na obálkách prestižních časopisů a novin. Procestovali skoro celý svět ve svém malém letadle. Své děti včetně Elona brali s sebou. Elon si vzpomněl, že jednou, když byli v Africe, tak se probudili a před nimi stál lev. Otec Elona vzal první věc, co mu přišla pod ruku a začal s ní všelijak mávat. Lev odešel. Bylo to velmi dobrodružné dětství.

Když byl Elon na střední škole, tak nejevil žádné známky toho, že by mohl v budoucnu řídit velké společnosti. Trpěl šikanou a už vůbec nikoho nenapadlo, že bude miliardář.
Později se přestěhoval do spojených států. Byl mladý, ambiciózní a cítil, že mu Amerika dá nekonečno možností a splní si své sny. Nastoupil na univerzitu a pronajal si dům, který v noci sloužil jako noční klub. Musk si velmi užíval. Byly to divoké večery, vzpomínal.

Po vysoké škole Musk a jeho bratr založili společnost Zip2. Bylo to v době, kdy internet byl teprve v plenkách. Zip2 se zaměřovala na firmy a pomáhala jim dostat se na internet. Musk do této společnosti investoval mnoho své energie a času. Chtěl se stát jejím CEO, ale představenstvo to nedovolilo. Musk byl z tohoto velmi smutný. Zip2 nakonec koupila společnost Compaq za 341 milionů americký dolarů. Musk obdržel 22 milionů.
Byl mladý a byl milionář. Spousta lidí by už nepracovala a užívala si života. Musk ale udělal přesný opak.

,,Ne, nikdy se nevzdám. To bych musel být jedině mrtvý.“

Sen na kolech

Musk se připojil k Tesle v roce 2004 s dvaceti dvěma miliony v kapse. Musk se stal CEO v Tesle v roce 2008 a vedl vývoj prvního automobilu – Tesla Roadster. Musk investoval v tu dobu mnoho milionů do SpaceX, což byla firma, kterou také založil. Další miliony tekly do Tesly. Říkal, že každý druhý den mohl skončit pod mostem, protože všechny peníze investoval do firem.

Roadster vyrobili a prodalo se jich kolem 2 500 kusů. Byl to dobrý start pro Teslu i pro Muska. Muskovi se peníze vrátily zpět. Musk se rozhodl, že k výrobě a prodeji automobilů přistoupí jinak, než jak to dělají současné automobilky.
Klasické firmy totiž auta vyrobí, dodají svým dealerům a ty je pak prodávají. No a vydělávají na servisech. Musk se toto rozhodl změnit. Přistoupil k tomu, jak to dělají technologické firmy. Například Apple. Rozhodl se tedy automobil vyrobit a pak přímo prodávat ve svých kamenných obchodech. Žádný dealer. Povedlo se mu to a funguje to. Mohl se tedy pustit do dalších aut.

Chtěl vyrobit nové auto, které má velký dojezd na elektřinu, je krásné a pojme 4 lidi. Začala tedy výroba Tesly modelu S. Tento model má uvnitř autopilota a nejsilnější verze ujede vzdálenost 450 kilometrů. To už jsou údaje, se kterými může soupeřit s automobily na benzin nebo naftu. První Modely S se do rukou zákazníků dostaly v roce 2012 a lidé jsou z nich nadšení. To nejlepší, má teprve ale přijít.

,,Každý produkt který potřebuje návod, je špatný.“

Na světě si čím dál více lidí kupovalo SUV. A i v tomto segmentu chtěl Musk prorazit. Chtěl vyrobit vůz, který je prostorný, vejde se dovnitř sedm lidí a je rychlý. Tento model nese jméno Model X. Je to velké SUV a je vskutku dechberoucí. Když jsem ho viděl naživo, jen jsem stál s otevřenou pusou a díval se na tento vůz. Poznáte ho jednoduše. Když budete chtít otevřít zadní dveře, tak zatáhnete za kliku, ale dveře se neotevřou, jak jste zvyklí z normálních aut. Elektronicky se zvednou nahoru. Říkají jim Falcon Wings a zepředu vůz vypadá, jako kdyby měl každou chvíli vzlétnout. Vůz budí velký respekt. Tesla Model X je dokonce považována za nejrychlejší SUV světa.

Aby ale přesvědčil většinu lidí, že Tesla opravdu stojí za to, musel poskytnout vůz, který není tak drahý, jako předešlé, ale musí být aspoň stejně tak dobrý. Rozhodli se tedy takové auto vyrobit.

Tesla Model 3 je nejnovější vůz společnosti Tesla a všechny tyto předpoklady splňuje. Je to nejmenší vůz rodiny Tesly, přitom uvnitř nabízí poměrně velký a čistý prostor. Když si sednete za volant, je to jako sen. Nenaleznete zde velké a tvrdé plasty, nýbrž dřevěný dekor a uprostřed jednu velkou obrazovku. To je vše. Auto je přitom za přijatelné peníze a můžete si kdykoliv za volantem odpočinout, protože i v základní verzi nabízí autopilota. Tento vůz cílí na mladé. Po celém světě jsou ohlasy na toto auto více než kladné a už se dostalo do rukou prvních zákazníků. Musk splnil to, co chtěl splnit.

Vyskytla se však otázka, co dál. Jeho tři automobily se úpěšně prodávají, je bohatý a má manželku. Protože Musk je ale člověk, který by rád pracoval celý život, rozhodl se inovovat dále. Jakoby měl za sebou nějaký motor, který ho pořád posouval dále.

Před pár dny představil nový Roadster, který zvládne z nuly na sto za necelé 2 sekundy a na jedno nabití ujede 900 kilometrů. Když se mu tento vůz podaří dostat do rukou zákazníků, bude to nejrychlejší auto na světě. Navázal tak na první Roadster. Bude to přitom kabriolet, takže si můžete užívat slunečené jízdy napříč Monakem. 🙂 Jestli se to Tesle a Muskovi povede, bude to opravdu lákavé zboží.

Dále Musk představil ,,Tesla Truck”, který už opravdu bude znamenat velikou revoluci a krok vpřed. Schválně, když jedete po dálnici, kolik napočítáte kamionů. Velmi hodně. Musk se právě proto zaměřil na tento segment. Nabídne plně eketrický kamion. Bude vybaven autopilotem, bude mít dojezd 500 kilometrů a pokaždé, když sešlápnete brzdu, tak se baterie dobijí. Tento ,,Tesla Truck” může pro lidstvo znamenat obrovský posun.
Zatím o ,,Tesla Trucku” a Roadsteru nic moc nevíme. Těšíme se ale, až Tesla zveřejní více informací a hlavně se těšíme, až se první kusy dostanou do rukou prvních zákazníků.

Elon Musk i přes velké překážky dokáže stále inovovat, měnit svět a jít si za svým snem. Vyhladit klasické auta a dostat na silnice jen eletromobily. Toto je budocnoust. Nebo realita…?

Inzerce