Láká Vás svět módy? Uvažujete o vlastní módní značce? Michal Richter, zakladatel značky Live Sweaters, nás provede svým byznysem a ukáže nám, jak prorazil se svými jedinečnými svetry na trh. Jejich prodeje stále stoupají. Co je potřeba k podnikání v tomto odvětví? Více v našem rozhovoru.

Čím se zabývá tvoje značka Live Sweaters?

Specializuje se na jedinečné vlněné svetry. Je na nich originální vypletená grafika. Zároveň je vyrábíme z velmi kvalitní merino vlny. Je to takový luxusní svetr s příběhem. Jsou především pro muže, ale už připravujeme i dámskou kolekci. Na trhu jsme rok.

Jak ses k tomu dostal?

Je to asi 4 roky zpátky. Byl jsem v San Franciscu na dovolené, přivezl jsem si odtamtud barevný svetr s grafikou a měl jsem na něj výborný ohlas od lidí. Mnoha lidem se opravdu líbil. Když jsem ale sháněl podobný svetr v Praze, nic jsem nenašel. V zahraničí jsem už uspěl lépe, ale takové svetry jsem našel u designérů, jejichž luxusní zboží už stojí obrovské částky. Rozhodl jsem se, že si ho tedy nechám uplést. Jsem ještě manažerem kapely, proto jsem zkusil poptat v Číně svetr s vypleteným logem naší kapely. Bohužel mi poslali svetry s nažehleným logem. Další poptávka putovala do Indonésie, odkud se mi vrátily už svetry s vypletenou grafikou, ale zase to nebyl styl, který bych si představoval. Postupem času jsem potkal další lidi v Čechách a dostal jsem se až k české pletárně, ve které dnes pleteme.

Proč pletete zrovna z Merino vlny? V čem je specifická?

Nejdřív jsem vůbec neznal rozdíly mezi jednotlivými materiály. Pak se na mě někde vyloupl pojem merino vlna a já začal zjišťovat, co to je. Je to perfektní materiál, co se týče technických vlastností, je velmi prodyšný a dal by se označit funkčním materiálem. Navíc jsem zjistil, že svetry z této vlny u nás téměř není možné sehnat. Tak jsme to vyzkoušeli. Pokud se o ně dobře staráš, tak materiál zůstane dlouhou dobu nezměněný, nevytáhne se apod. Takže si nemusíš kupovat spoustu svetrů, ale stačí ti jich pár které můžeš různě kombinovat s ostatním oblečením. Jedna z myšlenek našich svetrů je se váže na rovnici cost per wear. Mám to už ozkoušené mnohokrát na sobě. I když je svetr od nás dražší, kdybys to přepočítala na cenu jednoho nošení, vyjde ti mnohem výhodněji než svetr levný, který si na sebe vezmeš jen párkrát, protože po pár vypráních už nevypadá jako ten nový. Svetr Live Sweaters nemusíš tak často prát, a pokud se o něj staráš, tak svetr vypadá stále stejně i po 5 či 10 letech. Takže je to ve výsledku nějaký ekonomický, ekologický dopad, a dokonce i ušetříš čas.

Jak se o takový svetr mám starat?

Dá se prát v pračce na 30° při nízkých otáčkách, nejlépe na program vlna. Také by se měl sušit na rovné ploše.

Vysvětlíš mi váš název Live Sweaters a původ vašeho loga?

Vymýšlení názvu a loga byla první věc, která mi při začátku podnikání napadala (smích). Myšlenka naší značky je to, že když v našem svetru někdo vejde do místnosti, místnost má ožít. S tím právě koresponduje i náš název. Logo jsem vymýšlel s kamarádkou. Chtěl jsem ho opravdu živé. Nakonec jsme tedy došli k našemu současnému logu, které se mi moc líbí.

Kdo vytváří grafické návrhy pro svetry a jak se taková grafika vytváří?

Spolupracujeme s různými ilustrátory. Grafika pro svetr má svá pravidla. Je to pixel art. Víme přesně, jaká plocha svetru má jakou plochu na grafiku a podle toho se přesně zpracovává grafický návrh.
Jak vypadá postup výroby takového svetru od ovečky až po to, že si ho vezmu na sebe?
V tuto chvíli odebíráme již finálně upravenou přízi a svetr jen upleteme. Ale přibližně vím i jak se vyrábí příze. Ostříhá se merino ovce. Většina z nich se chová v Austrálii a na Novém Zélandu ve vysokých horách. Vlna z ovcí z různých chovů se dostane do přádelen, kde se zpracuje na vlákno. My máme dodavatele finální příze z Itálie. Potom se dostane do pletárny, kde se svetry strojově pletou. Ze stroje lezou většinou díly svetru, které se sešívají k sobě. Z pletárny se ke mně dostane už hotový svetr.

Máte e-shop nebo kamennou prodejnu?

Teď jsme online na www.livesweaters.cz nebo www.livesweaters.com i pro zahraničí. Byli jsme na Design bloku, kde byla možnost si svetry pořídit. Nově budeme mít také kamennou prodejnu od 4.12.2017 v pasáži Černá Růže společně se značkou Emblemm.

Byla jsem na představené tvé značky spolu s módní přehlídkou a všimla jsem si tam mnoha známých celebrit. Jak na takové lidi sháníš kontakty?

Jsem hodně otevřený seznamování se a chodím na různé networkingové akce. Tam se ti lidé dají potkat, tak je to jen o tom se s nimi začít bavit. Když moje práce někoho zaujme, tak rádi přijdou i na mou akci. Někteří se znali s mými známými apod.

Když jsi s podnikáním začínal, získal jsi nějakého investora, někdo ti půjčil, nebo jsi hradil vše z vlastních zdrojů?

Všechno bylo z vlastních zdrojů.

Kdo všechno za značkou stojí?

Celkem je to docela dost lidí. S některými ale spolupracujeme jen externě. Jsem tam já, potom můj obchodní partner, který vstoupil do firmy už s nějakým kapitálem, abychom mohli rozvíjet firmu dál. Máme art direktora Patricka, designéry Filipa a Verču, kluky na online marketing, Báru na social, spolupracujeme s pletárnou, s Verčou Marešovou řešíme občas barevnou typologii apod.

Za kolik se dá váš svetr pořídit?

Svetry s pletenou grafikou stojí 4 490,- a potom máme ještě sérii business casual 2 499,-. Série business casual je jednobarevný svetr, ve kterém máte barevně odlišenou část rukávu. To je do prostor, kde máte dress code a svetr s grafikou by tam nebyl vhodný. Máme většinu svetrů vždy skladem.

Jaký svetr je u vás nejprodávanější? Kolik svetrů už jste prodali?

Nejprodávanější je určitě Error on the moon. Prodeje se pohybují zatím v desítkách kusů. Stále rosteme. V říjnu jsme jich prodali asi 30 kusů a jde to stále pozvolna nahoru.

Uživí se firma? Pokryjete své náklady?

To zatím nejsem schopen říct. Není to zatím úplně stabilní. Konkrétní čísla uvidíme po Novém roce.

Věnuješ se pracovně ještě něčemu jinému?

Já jsem ještě stále částečně prodejce tepelných čerpadel. Dělal jsem to posledních 5 let a prodeje už mám zaběhnuté, takže tomu nemusím věnovat tolik času.

Kam chcete značku posunout v budoucnu?

Teď o Vánocích bychom chtěli být známí na českém trhu. Aby člověk, který si chce koupit svetr, věděl, že jsme tu právě my. Velká poptávka je po dámských svetrech, které zatím nevyrábíme, takže jsme se rozhodli začít pracovat na kolekci pro dámy. Také jsme v komunikaci se zahraničními obchody. Takže uvidíme, co z toho vzejde.

Co jsi vystudoval? Čím jsi chtěl být, než jsi začal podnikat?

Když jsem byl malý, chtěl jsem být manažerem. Byl to hned můj další sen po tom, co jsem upustil od kosmonauta (smích). Líbilo se mi, jak manažer chodí v košili a šéfuje (smích). Stal jsem se ale manažerem té kapely, dokonce i při prodeji tepelných čerpadel jsem v jednu chvíli vedl tým obchodníků. A teď jsem manažerem úplně, protože si celý projekt koordinuji sám. Takže být manažerem se mi splnilo (smích).

Vystudoval jsem Vysokou školu ekonomickou obor Aplikovaná informatika. Mám ukončené bakalářské vzdělání. Potom jsem několik let zkoušel složit přijímací zkoušky na pokračování ve formě magisterského vzdělání, ale pak už jsem zjistil, že mě to ani nebaví a vlastně toho magistra nepotřebuji. Takže jsem pak školu úplně vypustil a věnoval se spíše byznysu.

Jak se z prodejce tepelných čerpadel stal majitel módní značky svetrů?

Pořád jsem byl otevřený podnikání. Chtěl jsem mít něco svého. Už při první myšlence jsem si řekl, že tento nápad by mohl fungovat a lidé by o takové svetry mohli mít zájem. Začali jsme to postupně zkoušet. Mám doma na papíru spoustu nápadů na podnikání, ale jde hlavně o to, začít na tom pracovat. Když jsem pro někoho pracoval, tak jsem tam viděl spoustu nedostatků, ale tam bohužel nebylo možné s tím cokoliv dělat.

Co děláš ve volné čase?

Chodím hrát s kamarády malý fotbal, chodím do sauny, často se setkávám s přáteli, mám rád hudbu, naplňuje mě i spolupráce s kapelou.

Děkuji Michalovi za rozhovor a pohled do světa módní značky. 

Inzerce