Dnešní životopisný článek je zaměřen na muže, který se svou pílí, pracovitostí a kuráží dostal až na vrchol. Na vrchol ve světě oděvního průmyslu a zároveň finančního bohatství. Řeč bude o podnikateli jménem Amancio Ortega.

Ortega nepatří mezi podnikatele, kteří měli vyšlapanou cestu svým tatíčkem nebo bohatou aristokratickou rodinu, která mohla synovi poskytnout, co si jen zamanul. Amancio se vypracoval sám, jen se svými schopnostmi a znalostmi.

Narodil se v roce 1936 v malé španělské vesnici Busdongo de Arbas, ale téměř celý svůj život prožil v La Coruni. Jeho otec Antonio Ortega Rodriguéz pracoval na dráze a matka Josefa Gaona Hernández zase jako uklízečka. Žil tedy v rodině se skromnými poměry.

Amancio Ortega je zároveň živým příkladem, že vzdělání nám může pomoci k úspěchu, ale ne nutně a vždy. Ortega nedokončil ani střední školu a všechno dokázal pouze se základním vzděláním. Pracovat proto začal už ve 13 letech, a hned se uchytil v textilním průmyslu. Sice nejprve jako poslíček v butiku, ale postupně se vypracovával. Přes pomocníka ve výrobě až po vedení samotné prodejny.

Samozřejmě to ambicióznímu Ortegovi nestačilo a v roce 1963 zakládá první vlastní firmu – Confecciones GOA, zaměřenou na spodní prádlo. Jeho obchod vynášel a byl úspěšným. I proto zakládá Ortega (spolu se svou exmanželkou Rosalíou Merou) roku 1975 dnes už světovou značku Zara. Svůj první obchod samozřejmě otvírá v jeho milované La Coruni. Začátky pro Ortegu ale nebyly nejlehčí, a i proto sám říká:

,,Také jsem dlouho čekal na úspěch a on nepřicházel. Tak jsem mu vyrazil naproti. Čím déle čekáte na budoucnost, tím kratší bude.“

Trh ve Španělsku byl v 70. a 80. letech pod nadvládou značek Corté Inglés a Cortefiel. Zara ale přišla s novou a cenově příznivou módou. Ortega v tomto vlastně vycházel ze svého prostředí, kde vyrůstal. Drahou módu si můžou dovolit jen zámožní lidé, kterých je velká menšina. Nastává tedy otázka – a co ten zbytek? Amancio proto přišel s nápadem cenově dostupné módy vyšší kvality.

Zara se dostala do TOP výdělečných textilních podniků nejen ve Španělsku, ale po celém světě. I proto mohl Ortega plánovat rozvoj svého obchodu a zároveň vytvářet další projekty. Nejúspěšnějším z nich je pravděpodobně společnost Inditex (Industrias de Diseňo textil). Tato společnost spravuje více módních značek, zaměřených především na oděv. Inditex zahrnuje Zaru, Zaru Home, Uterqüe, Massimo Dutti, Bershku, Pull&Bear, a další.

Ortega však není jen aktivní v textilním průmyslu, ale i v jiných oborech. Nemovitosti, investiční fondy, ale zajímavostí je i jeho podíl ve fotbalovém klubu Deportivo La Coruňa. Ortega také podporuje různé vědecké i kulturní projekty, v roce 2012 přispěl částkou 20 miliony EUR římskokatolické pomocné organizaci (Caritas Internationalis) a zároveň také financuje nadaci Paideia, která pomáhá postiženým. Jeho motivace pomáhat postiženým není vedena jen z určitého bohatýrského rozmaru, ale především z vlastní zkušenosti z rodiny. Jeho syn Marcos je těžce tělesně postižený.

Když otevíral obchod na Manhattanu, a viděl kolik zákazníků se nahrnulo dovnitř a okamžitě začalo skupovat oblečení, musel se zavřít do koupelny:

“Nikdo mě nesměl vidět brečet. Umíte si představit, jak moc jsem myslel v ten moment na své rodiče, kteří by byli určitě hodně pyšní.”

Amancio Ortega je dle časopisu Forbes momentálně druhým nejbohatším mužem na světě. Jeho majetek se odhaduje až na 73 miliard dolarů. Jeho firmy prodávají ve více než 100 zemích světa a dohromady vede více než 7000 obchodů.

Myslím, že na Ortegovi není zajímavá ani tak výše jeho majetku, ale cesta jakou k ní dospěl. Proto není na škodu si říci, jak to vlastně ten Ortega udělal, že je tak úspěšný. Na internetu se dočtete všelijakých jeho metod, ale sdělím zde pouze ty základní, které mi přijdou zároveň univerzální a platné pro téměř každý druh obchodu.

Důležitá je pro Ortegu rychlost, s kterou se dostanou textilie z nákresů až reálně do obchodů. Zboží obnovuje dvakrát týdně a objednávky se snaží vyřizovat do dvou dnů. Jeho pracovníci musí být velmi rychlí a dokážou okamžitě reagovat na poptávku. Jak? Především díky nadměrné tvorbě různých oděvních designů, které Ortegovy firmy neustále mění a podle úspěchu na obchodních pultech mohou okamžitě jednat o rozšíření výroby daného designu či naopak.

Dále je určitě Ortegovou silnou stránkou jeho samotné zapojení se do výrobních procesů. Celkem obvyklým zvykem je, že pokud firma prosperuje a je tzv. „za vodou“, majitel často předává celé vedení výroby různým ředitelům a sám už do procesu tolik nevstupuje. To se ale firmám už několikrát stalo osudným, proto je důležité, že majitel stále zasahuje do chodu firmy a snaží se být v tomto aktivní. Sám Ortega právě takový je. Neustále kontroluje nové výtvory svých pracovníků a je přítomen na jednání týkajících se výroby, distribuce, propagace, atd.

Amancio staví svou firmu hlavně na potřebách zákazníka. Znamená to, že je neustále v kontaktu s lidmi, kteří nakupují v jeho obchodech a ptá se po jejich potřebách a touhách. Nestaví tedy na nějakých módních trendech, ale na přání zákazníka. S tím souvisí i jeho zachycení podnětů pro nové kolekce a design. Ortega ví, že nápady přichází mezi lidmi, proto načerpá nejvíce těchto podnětů v ulicích svého města, nikoli zavřený v kanceláři.

„Zákazník musí být středem naší pozornosti při tvorbě módních kolekcí, návrhů našich obchodů, zlepšování logistického sytému, tak i při dalších jiných aktivitách.“

Amancio také rapidně ušetří na reklamě, jelikož je zastáncem toho názoru, že pokud je výrobek kvalitní a oblíbený, reklama se rozšíří mezi zákazníky sama.

Ortegovy firmy zároveň respektují určité odlišnosti typické pro kontinenty a často i jednotlivé státy. Proto můžete vidět a zakoupit jinak šitou kolekci různých barev a střihů v Evropě, USA či Asii. Také stojí za zmínku, že jejich výrobní podniky jsou především ve Španělsku, Portugalsku, Turecku či Maroku. Amancio ve svém kraji začal sdružovat tisíce žen, které byli dobré v šití, ale nemohli v tomto oboru tak úplně najít práci. Znal se osobně s mnoha dělníky a dělnicemi. Taky proto byl a je velmi oblíbený.

„Překážky jsou na světě od toho, abychom je překonávali, a cíl od toho, abychom jej dosáhli“.

A co Ortegův samostatný život? Sám dodržuje několik důležitých bodů ve svém životě, které mu pomáhají k vitalitě a neustále pracovitosti. Sám tvrdí, že je důležité se ráno zkoncentrovat a připravit do dalšího dne. Amancio pracuje od brzkého rána, ale po obědě si rád dopřeje krátký spánek. Dokáže být přímý a rázný a tvrdí, že je podstatné mít pořádek v domácnosti i v hlavě. Tedy zastávat určitý názor, vzdělávat se a řešit problémy okamžitě. Ortega je také známý střežením svého soukromí a absencí poskytování rozhovorů či vystupování v televizi. Své dceři neustále připomíná:

,,Máš stejně času jako kdokoliv jiný. Pokud chceš být úspěšnější, musíš ho využívat lépe než ostatní.“

Tento velký muž věnoval svému životnímu snu čas, oddanost, ale i zodpovědnost. Dokázal to téměř z ničeho. A proto je a vždycky bude tak silně inspirativní osobností.

Ačkoliv si Ortega střeží soukromí, je o něm napsána biografická kniha „From zero to Zara“. Pokud byste se chtěli dozvědět o něm a jeho úspěchu více, tato biografie může být tím pravým zdrojem.

http://www.montyrich.cz/novinky/byznys/187-amancio-ortega-z-nuly-miliardarem
http://www.financnici.cz/amancio-ortega#cv
http://www.forbes.com/profile/amancio-ortega/
http://www.cnbc.com/2016/09/16/5-secrets-for-success-from-zara-billionaire-amancio-ortega.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Amancio_Ortega
http://www.signalng.com/wp-content/uploads/amancio_ortega.jpg
http://i.huffpost.com/gen/4634424/thumbs/o-ZARA-900.jpg
http://www.topxpedia.com/wp-content/uploads/2014/09/Amancio-Ortega.jpg
http://www.webchutney.pk/content/uploads/2016/03/amancio_ortega-fa7a5f9ed0ca2099262e120e905c54ce3f855fdc.jpg

Inzerce