Pilot formule 1, letec, podnikatel. Řeč je o Niki Laudovi, který díky své vůli žít a vidět svou manželkou v době, kdy piloti formule 1 žili jako rockové hvězdy, dokázal přežít v 900 stupňovém pekle.

„Vždycky jdu extrémní cestou.”

Začátky ve Formuli

Niki Lauda se narodil 22. února 1949 bohaté rakouské rodině. Jeho děda podnikal a angažoval se v politice stejně jako otec. Tudíž bylo logické, že Niki bude pokračovat v rodinné tradici. Ale když slyšeli, že se Niki chce živit závoděním, odpověď byla jasná. Formule je jen pro blázny a playboye. Tak se Niki rozhodl všechno risknout, půjčit si peníze a jít do toho sám.

Začínal jezdit ve Formuli 3, kde se i setkal se svým budoucím rivalem Jamesem Huntem, který byl také vyhnán vlastní rodinou, protože nesplnil očekávání svých rodičů být doktor. Niki se s Huntem setkal v americkém Watkins Glenu, kde se konal závod. Niki zde už byl od pěti hodin ráno a procházel si trať.

Hunt byl úplně odlišný typ člověka než Niki. Niki byl profesionál. Vždycky když sedal do auta, věděl, že je 20ti procentní šance, že zemře. Byl velmi disciplinovaný a dodržoval své zásady. Kdežto Hunt byl král večírků, každý den měl jinou milenku a jeho taktika byla jet vedle soupeře a čekat, až mu vytečou nervy.

Oba však spojovala láska řídit auta a láska k ženám.

Formule 1 – 1975

Niki měl vysoké ambice a chtěl se stát mistrem světa. Byl pro to schopný udělat cokoliv. Koupil si místo ve stáji BRM jen pro to, aby mohl jezdit a dokázat všem, že je nejlepší.
To se však nelíbilo jeho spolujezdci Clay Regazzonimu, který dříve jezdil pro Ferrari a byl ve Formuli známa osobnost.

Niki hned přišel do garáže a začal s techniky předělávat auto. Všechno chtěl udělat z hořčíkových slitin a mít silnější motor. Pracovali celou noc. Nikdo nevěřil, že to může fungovat. Kromě Laudy.

Když Clay testoval své auto na dráze, řekli mu, ať vyzkouší i to Laudovo. Jen ať se ukáže, že Niki udělal chybu. Když auto vyzkoušel, přišel za ním manažer týmu a zeptal se ho, jak to udělal. Nikiho auto bylo o 2,3 sekundy rychlejší.
Niki zavtipkoval, že kdyby se ozvalo Ferrari, že ho chtějí, tak že to bere. Druhý den za ním přišla sekretářka, že Ferrari skutečně volalo. Bylo to neuvěřitelné. Niki se za krátký čas dostal hned do nejlepšího týmu.

Začátky však byly těžké. Když Niki Ferrari poprvé testoval, zastavil před staříkem Enzem Ferrari a řekl, že to auto je hrozné. Je nedotáčivé a pomalé. Ať to předělají podle jeho představ a bude o 3 sekundy rychlejší. Enzo řekl, že když nebude, tak kontrakt s Laudou zruší. Všichni se báli. Zase kromě Laudy. Ten věděl, co dělá.

Když auto přestavěli a znovu otestovali, bylo o 5 sekund rychlejší. Vyšlo to. Stařík Enzo byl spokojen a Lauda se ten rok stal mistrem světa.

Formule 1 – 1976

Hunt v roce 1975 jezdil pro tým Hesketh Racing, ale protože majiteli došly peníze, tým se rozpadl. Hunt tedy neměl pro koho jezdit, byl velmi naštvaný a dokonce se rozešel i se svou manželkou. Naštěstí se uvolnilo místo u McLarenu a Hunt se tam dostal. McLaren bylo jediné auto, které se dokázalo vyrovnat s Ferrari.

První závod roku 1976 se jel v Brazílii. Hunt měl nové auto a pole position. Byla to velká událost, protože Hunt byl o 200 milisekund při kvalifikaci rychlejší, než Lauda, který startoval z druhé pozice.

Když se odstartovalo, vypadalo to, jako kdyby si Lauda jel s Huntem společný závod. Ostatní byli daleko za nimi. Lauda vyhrál a Huntovi selhal motor.
Čtvrtý závod se jel ve Španělsku, kde vyhrál Hunt a Lauda byl na druhém místě. Byla to vůbec první výhra Hunta ve Formuli 1.

„Vzdát se je něco, co nedělám.”

Nürburgring – 1. srpna 1976

Nürburgring je nejstarší a nejhůře vybavená trať v celém seriálu mistrovství světa. Niki tu sice zajel nejrychlejší čas, ale věděl, že tu musí panovat naprosto výborné podmínky, aby riziko bylo trochu přijatelné.

Ten den zrovna velmi hustě pršelo a Lauda svolal před závodem meeting o zrušení závodu. Říkal, že by se nic nezměnilo, závod by byl jen zrušen. To se ale ostatním jezdcům nelíbilo, protože by bylo o závod méně, kde by Laudu mohli porazit. A tak se hlasovalo a závod se konal.

Lauda si ještě prošel trať a zastavil se u zatáčky Bergwerk. Říkal, že kdyby se tady něco stalo, tak je to špatné.

O pár hodin později se odstartovalo. Hunt se dostal do vedení a Lauda ho pronásledoval.
Před zatáčkou Bergwerk Laudovi upadla částka z motoru, auto se stalo nekontrolovatelné, samo zatočilo doprava do zdi a odrazilo se zpět na trať. Bylo celé v plamenech. Pak do něho nabouralo jiné auto a Laudova nádrž s palivem explodovala.
Plameny dosahovaly teploty přes 900 stupňů. Ostatní jezdci přispěchali na pomoc. Snažili se Laudu vyprostit z hořící formule, ale zasekl se mu bezpečnostní pás. Až po nějaké době se Laudu podařilo vyprostit.

Ihned ho převezli do nemocnice a byl v péči těch nejlepších doktorů. Lauda měl těžce popálené plíce. Dokonce za ním přišel kněz a dal mu poslední pomazání. Lauda se na něj podíval a říkal: „Nene, já neumřu, já budu žít. Jděte pryč.” Před sebou měl puštěnou televizi a díval se, jak Hunt vyhrává závod. Lauda ho chtěl porazit. Chtěl stále jezdit, a tak smrti unikl.

Doktoři mu do těla vsunuli trubici a odsávali mu tekutinu z plic. Říkal: „Nejhorší bylo to odsávání sajrajtu z plic.” Když doktor skončil a odcházel, Lauda mu řekl, ať pokračuje. Ať to dodělá i přes Laudovy obrovské bolesti.

Po 43 dnech byl Lauda v „pohodě” a byl připraven k závodění. Před dalším závodem se všichni báli, jestli bude moct Lauda znovu jezdit. Když poprvé od nehody znovu nastoupil do auta, pohltil ho strach a celé kolo projel „na dvojku.” Když se závod chýlil ke konci,  Lauda skončil na krásném 4 místě. Řekl, že se jel jen projet. Byl to obdivuhodný výsledek.

Lauda se mistrem světa stal znovu v roce 1977 a 1984. Po roce 1984 se závoděním skončil a založil aerolinku Lauda Air. Nyní se věnuje komentování závodů současné Formule 1.

http://www.telegraph.co.uk/film/rush/niki-lauda-james-hunt-facts-true-story/
http://isport.blesk.cz/clanek/vip-sport/190880/osudy-pilotu-f1-4-dil-lauda-prezival-svoji-smrt-i-kdyz-prisel-o-usi-i-ledviny.html
https://cz.pinterest.com/pin/66428163227458073/
http://home.bt.com/news/on-this-day/august-1-1976-formula-one-champion-niki-lauda-fights-for-life-after-grand-prix-crash-11363995388265

Inzerce