„Nemléko není mléko. Teda je, ale rostlinné.” říkají tvůrci tohoto velmi úspěšného projektu. Jak se takový výrobek vyrábí? Jakým způsobem prorazit na trhu? Tyto otázky Vám zodpoví sympatický pár Amálie Koppová a David Balcar.

Co vás vedlo k myšlence začít se svým vlastním projektem?

Přemýšleli jsme nad tím, co bychom mohli dělat společně. Věděli jsme, že se oba hodně ponoříme do toho, co zrovna děláme a že kdybychom dělali každý svoji práci, neměli bychom na sebe vůbec čas. Hlavně jsme ale chtěli vytvářet něco svého, co nás bude bavit.

Jak byste svůj projekt popsali?

Nemléko není mléko. Teda je, ale rostlinné. Mléko z mandlí a teď nově taky z máku (od 21. února 2017). Jsou to nápoje pro všechny, kteří živočišné mléko nechtějí nebo nemůžou pít a pro ty, kdo chtějí jíst zdravě. Snažíme se vyrábět produkty tak, jak chutnají nám, používat nejlepší ingredience a být v tom poctiví a doufáme, že nebudeme jediní, koho to baví.

Kdybyste měli Nemléko představit 5 slovy, jaká slova by to byla?

#plantbased #crueltyfree #almondmilk #poppyseedmilk #ecofriendly

Jaké byly Vaše začátky?

Ze začátku jsme hodně vařili, zkoušeli různé veganské recepty a taky rostlinná mléka. Vyzkoušeli jsme snad všechna, která se dají doma udělat. Nejvíc nám chutnalo mandlové, které se dá také koupit v krabici, to mělo ale úplně jinou chuť, než to domácí. Výroba mandlového mléka je ale časově dost náročná a nás trochu štvalo, že si nemůžeme něco podobného koupit v obchodě, když se nám zrovna nechce do výroby vlastního. Tak nás napadlo, že má třeba někdo podobný problém a že to naše domácí zkusíme vyrobit ve větším a třeba nebude chutnat jenom nám. Tak nějak to celé vzniklo.

Co jste dělali, než jste začali s Nemlékem?

David: Já jsem studoval Právnickou fakultu a MKPR na FSV a pracoval jako obchodní zástupce pro pivovar.
Amálie: Já jsem v bakalářském ročníku na UMPRUM a pracovala jsem jako grafik.

Musíte být hlavně velký optimista, dříč a tak nějak od přírody schopný.

Je náročné odstartovat vlastní projekt? Co všechno jste pro to museli udělat?

Je to náročné, ani jsme si nemysleli, že tolik. Záleží tedy určitě na tom, v jaké oblasti projekt startujete. V gastru to je spousta povolení od hygieny, registrací na úřadech, hledání vhodného prostoru pro výrobu a taky dodavatelů. To jsou ty méně zábavné věci, ale člověk si tím musí projít, stejně jako vším, co k začátkům patří. Říká se, že žádná cesta k úspěchu není lehká, to si často opakujeme, když nám to přijde úplně nejsložitější, že bez té námahy by nebyly žádné výsledky.

Jaký moment v tvorbě Vašeho projektu byl pro Vás ten zlomový?

Byla to asi první akce, které jsme se účastnili – největší veganský trh u nás, Veggie náplavka. Projekt jsme promýšleli nejmíň půl roku předem, nicméně zrealizovali jsme ho asi dva týdny předtím, než se tato akce konala, takže to pro nás byl velký spouštěč. Navíc to byl asi i nejlepší test toho, jestli o naše produkty bude zájem. A byl.

Jaké jsou podle Vás hlavní předpoklady pro to, začít se svým vlastním projektem?

Musíte být hlavně velký optimista, dříč a tak nějak od přírody schopný. Taky musíte umět na svůj projekt sehnat nebo vydělat peníze, bez toho se začíná dost těžko.
Hlavně byste ale měla svému projektu věřit, milovat ho a musí vás to bavit. Takové to, když už se téměř nejste schopni bavit o ničem jiném.

Odrazovala vás od projektu rodina a přátelé, nebo jste měla plnou podporu a pochopení?

Nikoho jsme se moc neptali, jestli se jim to líbí nebo ne. Jasně, že nad tím hodně lidí kroutilo hlavou, nevěřili, že o takové produkty můžou mít lidi takový zájem. Odradit jsme se ale určitě nenechali, rodiče, ať si mysleli cokoliv, nás ve všem podporovali.

Je to poprvé, co začínáte s něčím vlastním?

V takovéhle míře ano.

V čem vidíte Váš projekt jiný, originální?

Nejsme první, kdo něco takového dělá, v zahraničí je podobných projektů spousta. My se ale snažíme přizpůsobit našim podmínkám, proto taky začínáme vyrábět makové Nemléko. Mák je typicky česká surovina a taky se tu nejvíc na světe pěstuje. Snažíme se produkty dělat tak, aby nám samotným chutnaly a všechno kolem tak, aby se to líbilo nám a doufáme, že někdo bude mít podobný vkus a chuť. Zároveň určitě chceme udržet kvalitu a složení, které nám přijde jako základ poctivého rostlinného mléka. V neposlední řadě se snažíme vtisknout do „značky“ kus sebe, náš styl a taky srdíčko, ukázat lidem, jak nás to baví a trochu je tím nakazit.

Proč by si lidé měli koupit produkty vyrobené Vámi?

Protože se liší od všech ostatních, které tady můžete dostat. Neobsahují cukr ani žádné přídavné látky pro zlepšení chuti nebo konzistence. Jako obal používáme sklo, které je relativně lehce recyklovatelné a myslíme si, že i když je Nemléko dražší, svojí kvalitou ceně odpovídá. Všechny produkty obsahují ty nejkvalitnější suroviny a nic navíc, co tam podle nás nepatří.

Z čeho jste vycházeli u tvorby názvu a loga? Navrhli jste si ho sami, nebo Vám někdo pomohl?

Logo a celý branding jsme si dělali sami. Logo má představovat rozloupnutou mandli s jejím klíčkem, a taky dualitu, jakože jsme to my dva. Zároveň to ale lidem evokuje vemínka, což nám vlastně nevadí, protože sami říkáme, že dojíme mandle (smích). Taky plánujeme rozšířit Nemléko o malou kolekci merche, triček, mikin a tašek, věcí, které sami chceme nosit a žádné s plant-based tématikou z kvalitních materiálů jsme zatím nenašli. Část výtěžku určitě poputuje na dobročinné účely. Brzy spustíme eshop a myslíme si, že to bude super a strašně se na to těšíme. No a v nejhoším budeme mít aspoň sami co na sebe (smích).

Jaká je cílová skupina Vašeho projektu?

Naše cílovka jsou hlavně holky, kluci jídlo zas tolik neřeší a taky tolik nepožívají instagram, ale když se nějací najdou, tak jsou to věrní fanoušci. Převážně jsou to ale dámy ve věku 18 – 35 let.

Kde byste Váš projekt rádi viděli za rok a kde třeba za 5 let?

Chtěli bychom do projektu zatáhnout víc spolehlivých a stejně nadšených lidí, jako jsme my, což už se začíná dařit. Potřebujeme spojit síly tak, aby se každý věnoval tomu, co mu jde nejlépe; doteď jsme na všechno byli sami dva. Pracujeme na tom, aby produkty byly cenově dostupnější, to ovlivňuje hlavně objem produkce a taky bychom rádi, aby bylo Nemléko dostupné ve všech větších městech v ČR – zatím jsme jen v Praze a v Brně, ale poptávka už je, takže musíme vyřešit hlavně distribuci. Do budoucna máme v plánu kromě rozšíření výroby a uvedení dalších poduktů, aby Nemléko byla taková platforma pro veganství a udržitelný životní styl, ale podaná formou, která nebude nikoho odrazovat, spíš naopak. Chceme věci dělat esteticky přitažlivé, aby si Nemléko dali i lidi, kteří neřeší jestli ano-mléko nebo ne-mléko, ale prostě je naše produkty baví a chutnají jim a třeba je přiměje přemýšlet o tom, co si kupují a jak se stravují. Už ze začátku jsme přemýšleli o Nemléčném baru, dalších produktech jako nesýr nebo nemaso, ale nejdřív chceme vyladit ty stávající a ujistit se, že je o ně zájem a není to jen momentální trend. Pro nás totiž určitě ne, jsme oba vegani a neni to pro nás jen lifestyle. Chtěli bychom se díky naší značce, pokud to v budoucnu bude možné, věnovat také ochraně zvířat, jako jsou třeba útulky pro hospodářská zvířata nebo záchrana týraných zvířat.

Jak pracujete na propagaci svého projektu? Používáte např. Facebook a Instagram?

Facebook a instagram jsou vlastně naše hlavní komunikační kanály, teď připravujeme taky web, ale asi nejvíc budeme používat stále Facebook, je to aktuálnější a rychlejší. Chceme určitě pracovat na kvalitním obsahu našich sociálních sítí, fungují pro nás taky jako důležitá zpětná vazba od našich zákazníků.

Možná někdo z našich čtenářů přemýšlí také o rozjezdu svého vlastního projektu. Je nějaká důležitá rada, kterou byste jim chtěli předat?

Určitě se nesmíte bát a moc ohlížet okolo, prostě do toho jít a dělat to nejlepší, co umíte a hlavně s dobrým úmyslem, ne jen za cílem zisku. Myslíme si, že je také důležité být na lidi milí a vyjadřovat jim přízeň a vděk, že Vás podporují. My bychom bez našich skvělých fanoušků nikdy nemohli dělat to, co děláme, mimo jiné se nám teď také podařila úspěšná crowdfundingová kampaň a to díky všem super lidem, které náš projekt baví a za to jsme jim neskonale vděční.

Co byste vzkázala všem, kteří stále váhají, zda do vlastního projektu jít?

Počítejte s tím, že vám to vezme veškerý čas, respektive čím víc času a energie do projektu dáte, tím budete mít větší šanci na úspěch. Také je hodně důležité obklopit se dobrými lidmi, kterým můžete věřit nebo nejlépe najít si nějakého parťáka, s kterým to dáte celé dohromady, protože víc hlav víc ví a ve dvou se to lépe táhne. Nebo klidně ve třech. Hlavně se o tom hodně bavte s lidmi, kterým na vás záleží, poslouchejte rady chytřejších a zkušenějších, ale pak si to stejně udělejte po svém tak, jak to cítíte a věřte tomu, že je to ta nejlepší cesta a že v nejhorším se na tom aspoň hodně naučíte.

Poslouchejte rady chytřejších a zkušenějších, ale pak si to stejně udělejte po svém tak, jak to cítíte.

Děkuji za skvělé tipy k rozjezdu podnikání i další cenné rady Amálii a Davidovi z Nemléka. 

Inzerce