Kreativní mentor je někdo, kdo Vám může pomoci s nastartováním vašeho byznysu v oblasti kreativity. Na dnešní otázky odpověděl Michael Petrus, který se právě takovýmto kreativním mentoringem zabývá.

Spousty lidí řeší otázku v oblasti kreativity, jak zúročit celou tu dlouholetou práci nebo se posunout na další úroveň. Na toto téma máme dnes připravený skvělý rozhovor, který vám s nalezením této odpovědi může pomoci. Pojďme tedy na to!

Můžeš nám o sobě něco prozradit? Čím se zabýváš?

Téměř před deseti lety jsem začínal jako ilustrátor a komiksový kreslíř. V roce 2013 jsem spoluzaložil ilustrátorské studio profiKOMIKS, kde působím jako kreativní ředitel. Dva roky zpátky jsem rozjel s pár lidmi výtvarně technologický startup Nanits Chronicles, který se zabývá novou formou čtení komiksu v digitální podobě, prošel si Kickstarterovou kampaní a vydal svůj fantasy komiksový román.

No a mezi tím jsem sem tam dělal přednášky a vedl workshopy, z čehož vznikl mentoring, kterým pomáhám kreativním profesionálům na volné noze s jejich podnikáním.

      

Co tě k tomuto přivedlo, řekl bys nám ve zkratce tento příběh?

Studoval jsem pedagogickou fakultu. Předávání vědomostí mě vždycky bavilo. Když jsem udělal svou první pouze vlastní výstavu Živit se komiksem, měl jsem na to napojenou sérii přednášek o tom jaké to je živit se povoláním ilustrátora v ČR. Chodili na to grafické školy i grafici a ilustrátoři profíci. Mělo to velký ohlas a tak jsem začal mluvit veřejně víc.

Minulý rok jsem dokonce přednášel na mezinárodní grafické konferenci Splash. To byl už krůček od toho pomáhat i kreativcům individuálně. A jelikož mě už léta oslovují lidé, abych jim radil s tím jak se buď dostat do oboru nebo jak se v něm udržet či růst, rozhodl jsem se, že se do této myšlenky více opřu.

Byl to tvůj sen, nebo to byla spíše „náhoda“ že děláš mentora?

Kdybyste se mě 3 roky zpátky zeptali, zda bych se chtěl něčím podobným zabývat, tak bych si ťukal na čelo. Já jsem sice ten výtvarný a řemeslný mentoring dělal intuitivně v našem studiu, protože to je asi přirozený proces v té pozici, kterou zastávám, ale tyhle obrátky bych vůbec nečekal. Mám ovšem zatím prakticky 100% pozitivní zpětnou vazbu. Tak věřím, že to smysl má a lidem to skutečně pomáhá.

Jací lidé nejčastěji vyhledávají tvé služby?

Jsou to nejčastěji grafici, ilustrátoři, animátoři, webdesignéři, můžou to být videotvůrci nebo fotografové. Těch persón je také několik. Spojuje je nicméně to, že si s něčím neví rady a nemají nikoho z oboru, s kým by to probrali nebo načerpali zkušenosti, jak to skutečně v praxi chodí.

První velkou skupinou jsou lidé v zaměstnání, kteří chtějí pomoci se svým večerním a víkendovým přivýdělkem a hledají cestu k lepším zakázkám. Podobná skupina jsou lidé nespokojení s pracovní náplní, penězi nebo životním stylem „od – do” a kteří chtějí přejít buď částečně, nebo kompletně na volnou nohu.

Druhou velkou skupinou jsou lidi, kteří jsou na volné noze, ale cítí, že stojí na místě, neposouvají se nebo že mají na víc a neví jak se posunout. Někdy ale neřeší žádnou překážku a chtějí jen pomoci s rozvojem jejich osobního projektu, nakopnout motivaci.

V poslední době je i pár studentů/absolventů, kteří se tím budou živit, ale i týmy nebo malá studia, co rozjíždí byznys.

Jak to vlastně celé funguje? Máš nějaký systém, jakým způsobem pracuješ s klienty?

Dělám to tak, jak by to vyhovovalo mě a vylepšuji to podle reakce klientů. Většinou mě někdo kontaktuje e-mailem. Jako první ode mě dostane dotazník, kde odpoví na sérii otázek pro moji analýzu. Ty mi pomohou udělat si obrázek o tom člověku, kdo je, co dělá, jaké problémy řeší, jak je sám vnímá. Následně si domluvíme osobní schůzku nebo Skype. Důkladně si „prolustruji” daného člověka, připravím se na konzultaci a pak si prostě „povídáme”. Ovšem to povídání je z mé strany hodně systematické, abych mu co nejvíce pomohl s jeho situací.

Někdy jsou to hodně koncentrované konzultace plné praktických zkušeností a rad jak na to. Jindy je to hlubší rozhovor o filosofii a směru jejich podnikání. Důležité na tom je, že to je vysoce specifické pro situaci každého z nich. Následně ode mě dostávají zvukovou stopu rozhovoru pro opakovaný poslech, protože to často dá ještě mnohem víc. Nemusí si tak u konzultace popsat půlku sešitu a raději se soustředit.

Proč by si tito lidé měli zaplatit tvé služby a co u tebe nejčastěji hledají?

Především rada někoho prokazatelně zkušenějšího z oboru hodně usnadňuje řadu věcí. Lidé nemusejí chodit v kruzích, tápat jak na to, přemítat o tom zda dělají věci správně nebo roky zjišťovat jak to tedy chodí. Když jsem já zjišťoval jak na kreativní podnikání, dlouhé roky jsem si zkoušel, ověřoval a vylučoval nebo potvrzoval nějaké postupy, abych přišel na to, co funguje. Pomáhám v tom směru urychlit celý proces a vyhnout se těm slepým uličkám.

Nejčastěji u mě pak hledají pomoc se sebepropagací a marketingem, jak kvalitně komunikovat s klienty, jak si říct o peníze a o kolik, jak si vyjednat férové podmínky, jak předcházet neustálým iteracím a natahování práce. Souvisí to s time managementem a jak získat větší balanc pracovního času s tím volným. Dále radím s ergonomií práce, autorským zákonem. Mohu dávat konstruktivní kritiku tvorby (pokud té dané věci rozumím), hledáme vhodnou specializaci díky identifikování slabých a silných stránek. Pomáhám hledat nové klienty, ale i partnerství a rozšíření podnikání.

Toto jsou hodně praktické záležitosti, ale dokážu pomoci i v rovině již zmiňované filosofie a směru toho vlastního podnikání, v osobním růstu nebo duševní hygieně, které hodně souvisí právě s prací na volné noze. Snažím se svoje znalosti pojímat komplexně napříč celým oborem, abych mohl vždy poradit co nejlépe.

Odkud čerpáš inspiraci, kde ji nejvíce potřebuješ?

Pokud se jedná o inspiraci jak pomoci ostatním kreativcům, tak je to především mé vlastní podnikání. Působil jsem léta jako tvůrce, nyní jako zadavatel, takže znám obě strany barikády a vím, co každá strana potřebuje. Dále vedu mnoho rozhovorů s kolegy tvůrci, zadavateli, ale i mentory. Třeba i ze zahraničí. A pak samozřejmě tisíce hodin v podcastech, článcích, knihách a na různých setkáních.

Na tvých stránkách lidé mohou narazit na tvou poznámku „Vím co je to vyhoření“, prozradíš nám k tomu něco?

To je na dlouhé povídání. Stalo se mi to skoro dvakrát. Jednou to bylo profesní vyhoření a tedy totální nechuť do práce, která trvala několik měsíců, kdy jsem neudělal ani čárku. Druhé skoro-vyhoření byla spíše kombinace se zdravím, kdy jsem pracoval tak moc, že mi z toho bylo opravdu špatně. Toto téma je citlivé a řeší ho i někteří mi klienti. Jde tam především o prevenci. Předcházet tomuto stavu, a pokud se blíží, včas ho rozeznat a bez váhání to zastavit. Sám jsem hodně šťastný, že jsem se dokázal od pracovní zátěže oprostit natolik, abych už tomu snad nikdy nemusel čelit. Práce na volné noze však svádí k workoholismu, proto je nutné to nepodceňovat.

Sám máš úspěšnou firmu, máš nějaký základní princip, kterého se držíš, a nese ti výsledky?

Základní? Srovnávat se a snažit se dorovnat těm nejlepším. Ne jen v ČR, ale i v zahraničí. To je ta motivace, která to žene dál. Chceme dělat skvělé věci, které lidi ocení. Asi to zní jako klišé, ale je to velký hnací motor.

Budeš mít nějaké slovo na závěr pro naše čtenáře?

Buďte vděční za každou lekci, která vám do života přijde. Důležité je se vždycky otřást, poučit se a nedělat stejnou chybu znovu. Pohnout se z místa zase o stupeň výš. Pokud tápete, ať už je to v čemkoli, zeptejte se a požádejte o pomoc. Váš úkol není vždy vše vyřešit sami. Určitě dokážete najít lidi, kteří vám s tím budou umět pomoci.

Jinak často říkám těm, co se ptají na pracovní balanc: „Uč se, zdokonaluj se, dři… nezapomeň se taky dobře najíst, vyspat a hlavně zasmát!”

Za celý tým DotW moc děkujeme za skvělé a inspirativní odpovědi!

www.kreativnimentor.cz

Inzerce