GIVT je organizace, která spojuje ziskový a neziskový sektor. Tím, že nakoupíme v některém z e – shopů, můžeme podpořit finanční částkou naši oblíbenou neziskovku bez toho, abychom za produkt připlatili. Jaký je tedy princip finanční podpory? Proč bychom měli nakupovat právě přes GIVT? Kdo za celým projektem stojí? O tom v dnešním rozhovoru s Barborou Říhovou.

V čem je GIVT specifický? Proč bych ho měla používat?

Na GIVTu je nejlepší, že umožňuje pomáhat a nezaplatit při tom z vlastní kapsy nic navíc. Je to takový malý kousek dobra, který můžete udělat při každém online nákupu. Dnes už každý úplně běžně nakupuje přes internet – ať už se bavíme o elektronice, oblečení, objednání dovolené nebo dovozu pizzy. GIVT spojuje na jedné straně právě online obchody a na druhé straně neziskové a sportovní organizace. Když nakupujete, stačí se na e-shop prokliknout přes GIVT, to je celé. Vaše oblíbená organizace dostane peníze a vy přitom nezaplatíte ani korunu navíc. Pokud nakupujete online, tak neexistuje jediný důvod, proč to neudělat přes GIVT.
Stojí to jen pár kliknutí navíc a pomůžete těm, co to potřebují.

Jak Vás napadlo založení takové organizace? Co tomu předcházelo?

Inspirace přišla ze Švédska, kde podobný projekt pomáhá financovat sportovní kluby. Zjistili jsme, že na západ od nás už takové portály tvoří stabilní součást financování neziskového sektoru. Třeba v Británii už podobný projekt vybral pro organizace přes půl miliardy korun. A protože v České republice nic takového neexistovalo, v únoru 2015 vznikl GIVT.

Jak vybíráte partnery projektu?

Získávat prostředky může díky GIVTu jakákoliv organizace. V tuto chvíli jich u nás najdete téměř 3000, mezi nimi charity, nadace, humanitární organizace, útulky, skauty, dobrovolné hasiče a spousty dalších. Zakládáme si na tom, že GIVT může využívat opravdu každý bez ohledu na velikost organizace nebo to, čím se zabývá. Ty nejmenší neziskovky, které třeba nedosáhnou na granty a dotace, mohou díky GIVTu získávat až desítky tisíc korun na svůj provoz. Naším jediným kritériem je, aby nebyly porušovány etické principy. Nepodporujeme organizace, které šíří nenávistné myšlenky, případně nějaká „ezoterická“ uskupení.
U e-shopů se snažíme o co největší pestrost, aby si každý vybral. Samozřejmě se soustředíme zejména na velké obchody, najdete u nás např. Mall, Zoot, Invii, Dámejídlo a podobně. Těch e-shopů je teď přes 800 a každým dnem přibývají nové. GIVT se jim vyplatí, protože jim vodí nové zákazníky, kteří se k nim rádi vrací, aby nákupem pomohli.

Jak vypadá GIVT tým, který za projektem stojí?

Jádro projektu tvoří náš CEO a jeden ze zakladatelů projektu Peter Páluš, který dohlíží hlavně na dlouhodobou strategii. O to, abychom byli všichni spokojení a vše v kanceláři fungovalo, se stará naše happiness manažerka Kačka. Od počátku projektu je u nás Kuba, který dělá IT support a grafiku. Nově k nám přibyl také markeťák a kreativec Igor. Pak máme velký tým složený z brigádníků – studentů. V tuhle chvíli je to 8 úžasných lidí, kteří každodenně komunikují s neziskovkami, učí je, jak o GIVTu informovat příznivce, připravují pro ně marketingové materiály a řeší s nimi cokoliv je potřeba.

Jak vypadá GIVT den? Jaká je Vaše pracovní náplň?

U nás se pořád něco děje, mění, vylepšuje. Každý den je jiný. Kdykoliv k nám přijdete, tak se můžete spolehnout, že bude dost živo. Hraje hudba, občas pobíhá pes, všude jsou Star Wars, Peter vaří oběd pro celý tým. A najednou je večer (směje se).
Na mě přešla nedávno veškerá operativa, takže musím vybalancovat hodně věcí, nad kterými mám dohled. Podle toho se snažím rozdělit si pracovní den do několika bloků, i když to vždycky úplně nevyjde, protože pořád něco hoří. Alespoň rámcově se ale pokouším vždycky věnovat určitou dobu salesu, HR, marketingu a komunikaci s IT.

Co považujete za své úspěchy? Který byl pro Vás tím nejcennějším?

Jak se vyvíjí a roste GIVT, rostu s ním i já a s tím se samozřejmě mění i můj pohled na to, co považuji za úspěch. Tak jako pro hodně lidí, i pro mě byla dříve definice úspěchu více jednoznačná a „hmatatelná“ – ukončení studia, dobrá pozice v práci apod. Dnes musím odpovědět, že za úspěšné považuji obecně lidi, kteří umí žít tak, aby byli sami se sebou spokojení bez ohledu na standardy a měřítka jiných. Úspěšný je podle mě člověk, který netráví život něčím, co ve skutečnosti nechce dělat. Nejcennějším úspěchem je pro mě to, že jsem momentálně přesně v téhle fázi – dělám to, co mě baví, rozvíjím se, a snažím se si to každý den připomínat a uvědomovat. Úspěch nebo štěstí si totiž často vybavíme až zpětně, a tomu se snažím zabránit.

Co Vás na Vaší práci naplňuje? Co naopak nemáte ráda?

Největší motivace vyplývá z povahy toho, co GIVT dělá – pomáhá těm, kteří to potřebují. Když vidíme, že peníze putují tam, kde jsou užitečné a dostáváme úžasnou zpětnou vazbu od organizací i nakupujících, je to ta nejlepší odměna a potvrzení toho, že to má smysl. Mě osobně pak naplňuje také, kolik prostoru, volnosti a důvěry v práci dostávám. Toho si neskutečně vážím, protože to opravdu není samozřejmost.

Jako asi všude i u nás se občas něco nepovede a jsou chvíle, kdy si říkám, o kolik jednodušší by bylo dostat svůj seznam úkolů a pak jít domů. Ale to se stane málokdy a trvá to maximálně pár minut. Důležité je si uvědomit, že každý problém je jenom možností k tomu posunout celý GIVT (i sebe) někam dál, vylepšit ho, poučit se a získat další zkušenosti. Jakmile to člověk zažije, začne se na všechny méně příjemné situace dívat jinak.

Věnujete se něčemu dalšímu? Co děláte ve volném čase? Jak relaxujete? Děláte něco pro svůj osobní rozvoj?

V hlavě pracuji i mimo kancelář, ale snažím se samozřejmě věnovat i dalším věcem. Mám vystudovanou politologii a volební studia, takže ráda občas zabrousím do těchto vod, ačkoliv momentálně nemám čas věnovat se tomu více, sledování veřejného dění a volebních kampaní je pro mě denní chleba a vlastně takový (pro někoho asi nepochopitelný) relax (směje se). Méně, než bych měla, hraju na piano a ukulele, chodím na jogu, fitbox, při běhání poslouchám podcasty, hodně čtu a snažím se trávit čas s blízkými.

Osobní rozvoj vnímám jako nezbytnou součást života. Je to něco, na co spousta lidí zapomíná a pak se to snaží vyřešit tím, že si přečte jednu knížku typu „jak být lepším člověkem za x dní“. V mojí generaci si také hodně lidí myslí, že jakmile vyjdou ze školy, mají hotovo, najdou si to teplé místečko, dostanou každý měsíc plat a takhle budou stagnovat až do smrti. Takhle to ale nemůže fungovat. Snažíme se tohle hodně přenést i na všechny studenty, kteří u nás mají brigádu. Máme například givtí knihovnu, ze které si můžou půjčit jakoukoliv inspirativní knihu, která je někam posune, doporučujeme si vzájemně podcasty, TED Talks apod. Pro mě je největším podnětem setkávání se zajímavými lidmi, ať už je to úspěšný podnikatel nebo někdo, kdo se nebojí dělat věci jinak, po svém.

Kam byste chtěli GIVT posunout dál? Co plánujete v blízké době?

Byli bychom rádi, kdyby se GIVT stal pevnou součástí financování neziskového sektoru, podobně jako je to v zahraničí. Plánujeme momentálně také další projekty věnované neziskovkám a začali jsme budovat síť ambasadorů. Vedle GIVTu vznikl také druhý produkt, MyGIVT, se kterým teď expandujeme do zahraničí.

Jak by Vám naši čtenáři mohli pomoci? Kde se s Vámi lze spojit?

Ať svůj příští online nákup udělají přes GIVT a řeknou o tom všem okolo! Můžou si také stáhnout naše rozšíření do prohlížeče, které jim samo připomene, že mohou pomoci, kdykoliv se budou nacházet na e-shopu, který s GIVTem spolupracuje. Pak už opravdu neexistuje jediný důvod, proč nepomáhat. Sídlíme v Olomouci na Dolním náměstí, kde se za námi může zastavit každý, koho by zajímalo, jak fungujeme. Setkat se s námi můžete často taky na různých konferencích a přednáškách. Nebo mi prostě napište na mail.

Děkuji Báře za rozhovor a GIVTu přeji hodně štěstí v budoucnu. Je fajn pomáhat i při takto běžných věcech, a to vlastně jen díky pár klikům navíc. To určitě stojí za to!

Inzerce