Inovátoři jsou důležití pro vývoj celé společnosti. Nebojí se pustit do něčeho, co nikdo před nimi nezkusil. Mění tím směr vývoje průmyslu a sociálních věcí, ale i náš pohled na svět. Dělají tak, protože mají svou vizi, vizi o lepší budoucnosti, nebo třeba vizi o tom, že automobil není jen „vychytávkou“ bohatých, ale že by auta mohla být užitečnými pomocníky všem.

„Posouvají-li se všichni kupředu společně, pak se úspěch dostaví sám.“

Takovou vizi měl syn amerického farmáře z Amerického státu Michigan. Henry Ford se narodil v roce 1863 na farmě svých rodičů. Byl nejstarší z šesti dětí, a proto měl jednou rodinou farmu převzít. Rodičům pomáhal s hospodařením, ale mnohem raději trávil čas ve své dílně, kde experimentoval s parními stroji. Byl fascinovaný technikou a technickým vývojem. Po smrti jeho matky se ale rozhodl jít si po svých a proti otcově vůli odešel, v 16 letech, do Detroitu. Vyučil se zámečníkem a začal pracovat jako opravář parních strojů. Vrátil se i na otcovu farmu, kde pomáhal udržovat parní zemědělskou techniku. Stále se ale ve volném čase věnoval svým technickým pokusům. Postupně od páry přešel k pokusům s benzínem a zaměřil se na vývoj benzínových motorů.

„Nehledejte chybu, najděte způsob jak jí napravit.“

Jeho sen o „vozu bez koní“ podporovala i jeho manželka. Henry usilovně pracoval, aby měl dostatek financí pro své pokusy. Založil pilu, která slušně prosperovala, a v roce 1891 nastoupil u Edisonovy osvětlovací společnosti, kde se brzy vypracoval na pozici hlavního inženýra. Století páry už nemělo trvat dlouho a dění ve světě přinutilo Forda, aby na svých projektech pracoval s ještě větším úsilím. Se svým prvním automobilem vyjel z dílny v roce 1896. Automobil představoval laické i odborné společnosti. Jeho vůz si přál vidět i samotný Edison. Tento vůz pak prodal za 200 dolarů, aby se mohl nadále věnovat vývoji své vize o cenově dostupném automobilu.

V roce 1899 založil s několika dalšími investory společnost Detroit Automobile Company. Ale nevyrobila ani jediný funkční vůz a Ford byl nespokojenými akcionáři vypuzen. DAC se poté úspěšně reorganizovala a přejmenovala se na Cadillac Motor Car Company. Henry Ford se ale nevzdával. Zúčastňoval se prestižních závodů se svými vlastnoručně vyrobenými prototypy. Na závodech ukazoval technickou nadřazenost nad konkurencí. Když vyhrál v roce 1901 prestižní závod, otevřela se mu opět dvířka do automobilového podnikání.

„Selhání je jednoduše příležitost začít znovu, s větším rozmyslem.“

S podporou uhelného magnáta Alexandra Malcomsona a dalších investorů založil v roce 1903 společnost Ford Motor Company. Marketing této společnosti začal ustanovením nového rychlostního rekordu s Fordem 999. Společnost prosperovala, ale vyráběla drahé vozy, které si mohli dovolit jen ti nejbohatší. Akcionáři byli spokojeni, ale Ford měl pořád svou vizi. Prosazoval proto strategii levných, ale dokonalých vozů pro každého i přes odpor akcionářů. Vznikl model N a po pár měsících tajného vývoje začal v roce 1908 vyrábět model T. Henry Ford byl inovátorem a ovlivnil celý automobilový průmysl. Zavedl pásovou výrobu, stále zvyšoval produktivitu práce a dokonce se začal starat i o sociální život svých zaměstnanců. Zavedl svým zaměstnancům 8 hodinovou pracovní dobu a zvedl minimální mzdu o dvojnásobek, přestože se mu ostatní průmyslníci smáli.

„Kvalitně znamená dělat věci správně, i když se nikdo nedívá.“

I přes určité problémy a sporné postoje Henryho Forda se z něj stal jeden z největších inovátorů automobilového průmyslu. Byl první, který poznal v automobilech pomocníka i chudších lidí a ovládl americký trh s automobily. Dokázal zavést nové postupy a nekonvenční myšlenky, které ovlivnili celé toto odvětví. Navíc vytvořil společnost, která je dodnes jedna z největších a nejdůležitějších. Henry Ford je člověk, který má velký podíl na vzhledu dnešního světa, který dokázal, že se i naprosto směšná myšlenka může stát skutečností.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Henry_Ford
http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Ford
http://www.euroekonom.cz/osobnosti-clanky.php?type=jz-ford
http://www.thehenryford.org/exhibits/hf/

Inzerce