Už znáte tento jedinečný způsob přípravy kávy? Pokud si chcete vychutnat kvalitní a dobrou kávu a nenosíte u sebe zrovna French Press nebo kávovar, tento způsob si určitě oblíbíte.

Dnes Vám přináším rozhovor s Jirkou, který společně s kolegou Tomášem založil kávu Drip it, u níž si skutečně odpočinete. Její příprava je zábavná a odvede Vaše myšlenky od shonu a stresu na chvíli pryč. A kde vlastně současní kolegové z Air Bank nalezli lásku v kávě? Tomáš pracoval v Londýně v nadnárodním řetězci Starbucks. Byl odborník přes kávu a učil všechny baristy o tom, jak se káva pěstuje a jak se připravuje. Podle Jirky je ale jeho největší vášní kolo „Má ho nejradši na světě-ze všech věcí i lidí (smích)“. Jirka zase pracoval v Coffeeheaven v Praze a tam se vypracoval až na manažera. Právě tam kávě propadl.

To co děláte, začalo jako spontánní nápad nebo jste se k tomu postupem času dopracovali?

Spíš dopracovali. S Tomášem jsme se setkali v bance. Oba nás spojoval ten symbol kávy, kterou si uvaříte hned ráno po příchodu do práce, a vlastně Vás provází celým dnem. Nemohli jsme ale najít dobrou kávu ve smyslu cena vs. kvalita. Také se nám nechtělo utrácet každý den a to hlavně na cestách za drahou, i když kvalitní kávu. French Press a mlýnek na cestách také nevozíte. Nejprve nás tedy napadlo, že uděláme termo hrnek, který udrží kávu čerstvou od rána. Po chvíli nás to ale opustilo. Další myšlenka byla taková, že když lze do filtračního sáčku dát čaj, proč by do něj nešla dát mletá káva? Po vyzkoušení jsme zjistili, že to moc dobrý nápad nebyl (smích). Zalili jsme to a nebylo z toho nic než obarvená voda. Nedalo se to pít.

Jaké byly vaše začátky?

Po nezdaru s kávou v sáčku na čaj jsme se rozhodli najít nějaký vhodnější materiál. Hodně dlouho jsme nemohli najít nic vhodného a tak jsme to na chvíli nechali být. Po nějakém čase jsem se k tomu zase vrátil a na Gogole jsem našel japonského dodavatele kávy, který přímo vyrábí propustné sáčky určené na kávu. Hned jsem jim napsal a oni nám ochotně zaslali spoustu vzorků. Dodavatele kávy jsme zvolili z Maroka, kde pro nás kávu zpracovávají přímo do filtračních sáčků.

Jaká vlastnost, znalost nebo schopnost byla klíčová pro váš úspěch?

Bylo to metodou pokus – omyl. Každý náš návrh jsme podrobili konfrontaci mezi sebou. Řekli jsme si proč to udělat nebo proč ne. Hlavně jsme chtěli vyřešit ten problém, který vždy nastal. Je to rovnice – znám problém a dokážu ho řešit.

Jaké vzdělání jsi získal a jaký máš názor na tradiční vzdělávací systém?

Já mám stavební průmyslovku. Přihlásil jsem se na vysokou školu báňskou obor Architektura. Tam jsem se nakonec ale ani nezapsal a místo toho odletěl do Anglie. Když jsem se vrátil, studoval jsem 4 roky management a ekonomii na VŠEM. S přístupem profesorů jsem ale spokojen nebyl a tak i přes to, že jsem měl hotové všechny zkoušky, jsem ke státnicím nešel. Nikdy jsem to nedělal pro titul. Nemám rád statusy. Všechno jsem vždycky dělal jako samouk. Když jsem potřeboval ve 14 letech udělat web, tak jsem ho udělal. Udělal jsem ho ve Wordu a uložil jako html a nakonec to fungovalo. Později jsem se naučil i HTML a CSS. Vždy jsem si našel nějakou cestu. Sice to trvalo trochu déle, ale aspoň mi do toho nikdo nezasahoval. V současné chvíli jsem ale ve stavu, kdy si nechám poradit. Nejlepší zpětná vazba je od našich zákazníků.Tam se pozná, jestli to děláme dobře.

Jaký je podle vás rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným člověkem?

Myslím si, že úspěch je to, když mě moje práce baví a dokážu u ní vydržet. Zkrátka když jsem spokojený. Jen neúspěšný člověk u svého snu nevydrží. Člověk musí mít trpělivost, musí umět překonávat překážky. Vůbec nejdůležitějším a základním předpokladem pro to, zda člověk se svým projektem uspěje či ne, je ta prvotní motivace. Už jsem se pustil do spousty projektů, ale kdykoliv jsem do toho šel jen pro peníze, nevyšlo to. Po týdnu peníze nepřicházely a já jsem s tím skončil. Drip It jsme začali dělat s nadšením, protože nás to oba baví. Člověk by měl podnikat v takovém oboru, že když se mu nebude dařit, tak to bude ve volném čase dělat rád i zadarmo. Důležité je uvědomit si prvotní motivaci.

Co byste udělali jinak, kdybyste začínali znovu od nuly?

Třeba když jsme potřebovali udělat náš první web nebo jsme potřebovali vyrobit krabičky. Šli jsme do toho moc po hlavě. Teď bych si udělal pečlivější průzkum a nejprve zjistil, jaké jsou možnosti. Zkrátka důslednější rešerši.

Nepřipadáte si oddělení od průměrné společnosti v důsledku Vašeho úspěchu?

V tuto chvíli už ne. Možná trochu ze začátku. Bylo to přeci jen něco nového – káva v sáčku, to je podezřelé, to znám jen jako instant, jak to asi bude chutnat? U lidí ale zvítězil ten nápad, jakým způsobem se káva připravuje. Naši zákazníci nás ale podporují a káva jim chutná.

Jaký postoj zaujímáte k překážkám?

V první řadě se snažíme popsat to, co nám brání. Stanovíme si ten problém a pak říkáme rychlé nápady. Následně si popíšeme řetězec problémů, které vyvstanou z toho vyřešeného (smích) a samozřejmě se je snažíme nejefektivněji vyřešit. Když je to ale něco, na čem bychom spálili spoustu času a ve finále i peněz, tak si řekneme, že to dělat nebudeme. Snažíme se vyhnout frustraci. Když něco děláme zbytečně dlouho, obvykle se stává, že to má i minimální přínos a stejně to dopadne tak, že to dělat nebudeme. Je potřeba rozpoznat co má smysl a co zase ne.

Odkud čerpáte inspiraci a máte nějakého hrdinu/vzor?

Inspiraci čerpáme hodně v Air bank. Je to velký zdroj inspirací.Jsme tam od začátku, kdy vlastně i Air bank byla start up a my ho pomáhali tvořit. Také se nechávám inspirovat na Pinterestu. Jsem vizuální typ, takže tam hledám úplně všechno. Chci, aby i naše káva inspirovala ostatní. Celý ten nápad nemá být jen o tom, že si můžeš dát čerstvou kávu v zajímavém sáčku a díky tomu kdekoli. Je to o tom, vrátit té kávě tvář, ten symbol pohody. Ten pocit, kdy si odpočineš víc u té kávy, když si jí v klidu vypiješ a tu práci o to líp odvedeš.Ne jako když si ji dáš, aby tě to nakoplo, abys byla ještě ve větším stresu.

Jaké jsou Vaše další sny a vize?

Momentálně děláme nový web, vymýšlíme nové návrhy hrnků a chceme přidat nové druhy kávy. Na podzim bychom chtěli přidat ještě čaje. Chceme z Drip it udělat značku zaměřenou na širší segmenty. Budeme tak zaměřeni především na dva výrobky, při kterých prožíváme stejný moment.

Inzerce