V dnešní době „zelených“ ekologických tendencí se na silnici objevuje víc a víc aut s elektrickým pohonem. V zásadě mají elektromotory a elektromobily mnoho výhod, ale dnešní technologie neumožňují tyto výhody plně využít. Zásadním problémem dnešních elektromobilů je dojezd. Ten se pohybuje okolo 200 km, což je pro běžný provoz téměř nedostačující. Dalším mínusem je tankování, tedy dobíjení. Po každém ujetém kilometru se automobil velice dlouho dobíjí, což opět znemožňuje běžný provoz vozidla. To jsou ty zásadní nevýhody. Mezi další, méně závažné, patří například chybějící zvuk motoru a možná nejistota vůči moderní technice. Ale v roce 2009 v Americe „vyrostl“ elektromobil, který bourá nejzávažnější nevýhody ostatních elektromobilů a dotahuje ostatní nevýhody komfortem, technologií a výkonem.

První prototyp tohoto vozu byl představen 26. března 2009. Během vývoje byl nazýván WhiteStar, tedy Bílá Hvězda. Možná toto krycí jméno nepřipadalo vývojářům příliš zajímavé, a tak dostal automobil označení Tesla Model S. Podle mě, to byl správný marketingový tah, protože Model S mnohem lépe vystihuje kouzlo automobilu.

Když se podíváme na nejvýkonnější verzi Model S P85D, udělají na nás parametry opravdu dojem. Zrychlení z 0 na 100km/h za 3,3s, součet výkonu motorů neuvěřitelných 772 koňských sil. Ano, o pohon se starají dva motory, jeden motor na přední a jeden na zadní nápravě. Místo nádrže máte v podlaze uložené baterie o kapacitě 85 kWh. To je informace která mnoho neříká, důležité je, že automobil ujede na jedno nabití až 680 km, za ideálních podmínek. V běžném provozu se udává dojezd asi 400 km. Což je jen o několik kilometrů méně, než dojezd Porsche Panamery se zážehovým agregátem. Když spálíte všechny volty, musíte se podívat, kde je znovu natankujete. Z klasické zásuvky se automobil nabije za 25 hodin, což není zrovna praktické. Pokud máte doma třífázovou zásuvku, pak Model S nabijete během 8 hodin. Ale Tesla myslí na budoucnost a buduje i v Evropě síť rychlonabíjecích stanic „supercharger“, díky kterým si během 30 minutové zastávky prodloužíte dojezd o 270 km.

Technické specifikace jsou dechberoucí, přitom Tesla zvenku nevypadá jako 700 koňový dravec. Tváří se spíše jako levnější limuzína, hezká, ale ne nijak luxusní. Tento dojem Vás přejde jen co si prohlédnete interiér.  Interiéru dominuje 17 palcový displej, pomocí kterého můžete nastavit celé auto. Nejsou zde žádná další tlačítka (jsou zde 2, ale oproti konkurenci je klidně můžeme přehlížet). Chcete nastavit tlumiče, přeladit rádio, nastavit klimatizaci, vše zvládnete pomocí displeje připomínajícího tablet. Ovládání je navíc jednoduché a intuitivní. Celkový dojem z interiéru také překonává vnější vizáž.

Model S disponuje mnohými technickými vymoženostmi, mimo displej, kterým ovládáte celé auto, má tesla mnoho chytrých funkcí. Díky senzorům a radarům dokáže číst a sledovat vše okolo auta. Není proto problém nastavit autopilota, který Vám na delších jízdách pomůže s odpočinkem. Umí sledovat přejíždění mezi pruhy, překážky v cestě a když dorazíte na místo, Tesla sama zaparkuje. Za zmínku stojí i servis, který Tesla poskytuje. Technik přijede až k Vám a pokud se bude jednat o lehčí závadu, opraví jí přímo u Vás.

Tesla Model S je úžasný automobil. Nenápadná, ale luxusní limuzína, která navíc šetří životní prostředí. Pravděpodobně půjde vzorem budoucím dopravním prostředkům. Avšak dnes je Tesla Model S snem, který má i sen přípomínající cenovku. Protože u nás Tesla nemá oficiálního prodejce, budete si jí muset nechat dovézt. Cena se pohybuje okolo Kč 2 500 000,-, takže se jistě hodí na nástěnku snů. Mnoho pracovních i osobních úspěchů v novém týdnu! Tesla Model S na vás již jistě čeká!

http://www.teslamotors.com/en_EU/models?redirect=no
http://www.auto.cz/test-tesla-model-s-p85d-tohle-je-budoucnost-87792
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
http://auto.idnes.cz/tesla-model-s-0cl-/auto_testy.aspx?c=A140429_133300_auto_testy_fdv

Inzerce