Co všechno stojí za lidským rozhodováním? Do jaké míry jsme natolik ovlivnitelní, že se chováme iracionálně? Dan Ariely přednesl jedno z nejslavnějších vystoupení v TED talks, a tak Vám téma iracionality lidského chování přiblíží.

Dan Ariely je vysokoškolský profesor na Dukeově Universitě v Severní Karolíně pocházející z Izraele. Na první pohled se zeptáte, co se mu stalo s obličejem. Bohužel v mládí prodělal nehodu a na jeho obličeji to zanechalo jizvy od popálenin. V profesi se zabývá lidským chováním, psychologií a celkově iracionalitou lidského mozku. Pokládá zajímavé otázky nejen v oblasti ekonomie a provádí různé výzkumy, proč se lidé chovají konkrétním způsobem.

V jisté době také učil na MIT (Massachusetts Institute of Technology), kde na studentech zkoumal základy behaviorální ekonomie. Například v pokusu s čokoládou studentům nabízel pralinky Lindt za 15 centů a obyčejné čokoládové bonbóny Hershey za 1 cent. Hlavní podmínka byla, že jeden člověk si může koupit jen jednu pralinku nebo jen jeden bonbón. Výsledky proběhly podle očekávání – a to tak, že pro kvalitní pralinky se rozhodla valná většina, neboť klasické čokobonbóny každý zná. Nicméně poté se ceny trochu pozměnily a u obou produktů se cena snížila o 1 cent. Takže Lindt pralinky stály 14 centů a čokobonbóny byly zdarma.

Jak to dopadlo po změně cen? Vědec zastávají klasickou teorii ekonomie, by tvrdil, že se nic nezmění. Ariely ve své knize ,,Jak drahé je zdarma?“ popsal takového vědce, jako pána, který sedí v drahém obleku před obří masivní knihovnou plnou starých knih a kouří jeden doutník za druhým. Podle klasické teorie ekonomie zákazník přikládá produktům různé užitky a rozhoduje se pouze racionálně, takže by po analýze s náklady měl vybrat produkt s nejvyšším užitkem. V tomto příkladě se náklady snížili stejnou měrou a užitky zůstaly stejné, proto by kupní chování mělo být stejné a zákazníci by stále měli více chtít Lindt pralinky. Jenže jak to tak bývá, co nám říká teorie, nemusí vždy platit v praxi. Dan Ariely vypráví, že studenti jim nakonec skoro zbourali celý stánek, jak se nemohli obyčejných bonbónů zadara nabažit.

Pokud vás zajímají další příklady, jak iracionální je lidské chování a proč byste měli chodit do baru na lov se svými o něco hnusnějšími kamarády, podívejte se na následující video:

 

A když odkládáte věci na jindy, nedokážete se kontrolovat, třeba se moc přejídáte, jste závislí na čokoládě, neděláte věci, tak jak byste chtěli nebo prostě sledujete příliš moc seriálů. Tak se radši podívejte na další video, kde Dan Ariely mluví o sebekontrole.

Pokud vás videa zaujala, doporučuji si přečíst jeho knihy ,,Jak drahé je zdarma?“ a ,,Jak drahá je intuice?“ a ,,Jak drahá je nepoctivost?“ Je zde popsáno mnohem více, není to nudný, je to vtipný a hlavně je to ze života. Například jak na první pohled slušný, chytrý člověk dokáže změnit své hodnoty, myšlení a postoje, když je sexuálně vzrušen.

https://herb.co/wp-content/uploads/2017/01/brain-hero.jpg
http://www.stateofdigital.com/wp-content/uploads/2012/11/DanArielyTED.png

Inzerce