Má charizmu, drive do života a poriadnu dávku energie. Kristýna Stoklásková je zakladateľkou projektu Šéfův svět, ktorý je špecializovaný na školenie a nábor tých najlepších asistentiek. A ako taká asistentka má vyzerať a kam až sa dokáže vypracovať? Má byť ambiciózna alebo si nechať šliapať na päty? Dozvete sa aký jednoduchý rozdiel je medzi asistenkou a sekretárkou, kde a ako sa dopracovať k pozitívnej nálade a mnoho ďalšieho.

Kedy a ako to vlastne celé začalo?

Aktuálně je to již rok, co podnikám, start byl 1. 2. 2016, myslím, že tohle datum si budu pamatovat do smrti. Několik let jsem pracovala jako asistentka. Viděla jsem v té práci smysl a z asistentky jsem se vypracovala na Office managerku a poté na Operations managerku, kdy jsem se podílela dokonce na řízení firmy a najednou i já měla svoji asistentku!

V roli Operations managerky jsem si uvědomila, že mě baví asistovat na kurzech koučinku, vidět, jak se účastníci posouvají a navíc vidět to, jak je to mění a jak jsou nadšení. Bavilo mě rozvíjet svou asistentku a vidět, jak roste a jak se posouvá. V asistentských pozicích mě nic nepřekvapí, vím přesně, kde jsou priority, jak být samostatná a proaktivní, jak nést zodpovědnost za to, co dělám a jak budovat vztahy založené na důvěře. Na svou tehdejší asistentku jsem dodnes neskonale pyšná.

Po nějaké době jsem chtěla začít podnikat, ale nějak jsme si říkala, že by to chtělo parťáka. Vždycky jsem chtěla pracovat v tandemu. Náhoda tomu chtěla a já se v únoru 2016 propojila s projektem pro asistentky. Byl to pro mě doslova dream job, plnila jsem si sen, předávala jsem vše, co umím. Pracovala jsem dnem i nocí v domnění, že budu budoucí partner této nově vznikající společnosti. Jenže parťačka měla jiný názor.

V srpnu 2016 jsme se rozloučily a já jsem založila svůj projekt Šéfův svět a opřela se do toho. Během jednoho měsíce jsem našla investora (na chvíli jsem se musela vrátit do gastronomie a dělat servírku na golfu, kde jsem zaujala svým entuziasmem pána a byla jsem ve správný čas na správném místě) a za 3 měsíce jsem měla svého prvního klienta, který asistentku měl a já jim mentoringem pomáhala zrychlit určité procesy ve firmě.

Původní záměr Šéfova světa byl školení pro asistentky, ale poptávka po asistentkách byla mnohem větší než po školení, tak jsem běžela na úřad práce, zažádala o povolení zprostředkovávání zaměstnání, v lednu jsem licenci dostala a stala jsem se HR agenturou, zaměřenou čistě jen na asistentky, s tím, že když někdo asistentku již má, tak já ji školím, mentoruji nebo když jich má společnost více, dělám celodenní školení Nenahraditelná asistentka.

V akej fázy sa nachádza projekt teraz?

Aktuálně mě projekt již opravdu živí, mám jednoho klienta měsíčně na nábor asistentky a jednoho na školení týmu asistentek, s tím, že bych chtěla tak dva až tři klienty měsíčně, více ne a kvartálně jeden otevřený kurz pro asistentky (kurzy pro veřejnost). Jeden klient měsíčně je v tuto chvíli, po 4 měsících čisté práce věnované jen Světu, krásné. Jsem toho názoru, že bez růstu není rozvoj a plánuji, aby Svět rostl, minimálně o 1 asistentku, která akceleruje business a o dalšího headhuntera.

Aká je vízia budúcnosti tohoto projektu?

Původní a hlavní myšlenka je, že asistentka má znát šéfův svět od A do Z. Že v Šéfově světě najdou asistentky volné pozice a kurzy osobního rozvoje na jednom místě. Větší vize je, že každý jsme odborník na různé světy a jednou budou tito odborníci na jednom místě, v Šéfově světě. Například Svět golfu, Svět zdraví, Svět sportu, Svět automobilů a jiné. Já jsem odborník na asistentky, to je můj Svět, je to základ pro budování toho ostatního. Můj velký sen je vytvořit asociaci: asistentka – šéfův svět – Kristýna. Prostě, aby si při slově asistentka každý vybavil můj projekt.

Nejdůležitější je nebát se porážek a jít prostě dál. A i když člověk nevidí to světlo na konci tunelu tak musí věřit, že tam prostě je.

Čo pre Vás znamená úspech?

Pro mě úspěch určitě znamená to, že dělám práci, která mě baví. Mám zároveň podporu rodiny a úžasné lidi kolem sebe, které mám ráda, kterým věřím a oni mě. Ale hlavně, že pomáhám slečnám a paním v administrativě něco dokázat a zvýšit prestiž celé pozici asistentky. Chtěla bych také trochu pomoci změnit přístup šéfů. Myslím, že tak, jak funguje nábor v některých firmách, tak to není fér. Mohli by se snažit nejdříve zjistit, jaké holky to jsou, co chtějí a jaký je jejich sen, dřív než dělat nějaké testy a zkoumat, jak umí excel. Prostě poznat, zda je při tom pohovoru chemie a chtění uchazečky makat a dýchat za šéfa.

Ako to robíte, že máte stále tak pozitívny postoj?

Mě neskutečně ovlivnil koučink. Neuroleadership je firma, která dělá kurzy „jak se stát koučem“, kterými jsem prošla a změnilo mi to život. Vlastně jsem se trošku „předělala“. Od té doby razím heslo: „Každý má svůj svět. Nejsme odborníci na ničí jiný svět než na ten svůj.“ Samozřejmě nejsem 100% pozitivní. Pro praxi, na to, co v životě potřebujete, jsou kurzy leckdy mnohem užitečnější než jakákoliv vysoká škola, kde máte spektrum různých předmětů, které vám jsou následně prakticky zcela k ničemu.

„Každý má svůj svět. Nejsme odborníci na ničí jiný svět než na ten svůj.“

Prezraďte nám nejaké Vaše obľúbené knihy …

Já miluji Simona Sinka – Začněte s Proč a Lídři jedí poslední. Dále také Carol Dweck – Nastavení mysli. Jsou dva druhy lidí, jedni mají fixní nastavení mysli a myslí si, že už se více nenaučí. Mozek ale funguje tak, že se naučíme novým věcem i ve stáří. Pak jsou lidé s rozvojovým nastavením mysli (Growth mindset), ti vědí, že se dá naučit cokoliv, když člověk chce. V této knize od paní Carol je také mnoho principů, jak se mají rodiče chovat k dětem. Aktuálně ale doslova ulítávám na Coveym mladším. Napsal skvělou knihu o důvěře. Důvěra je důležitá všude a já učím na kurzech pro asistentky a šéfy primárně to, jak vybudovat vztahy, založené na důvěře. Napsala jsem ebook – Důvěra v asistentku, ve kterém je od pana Coveyho hodně inspirace.

Zakladatel společnosti Neuroleadership Group v New Yorku David Rock také napsal dvě skvělé knížky – Jak pracuje váš mozek Leadership s klidnou myslí.

Keď robíte pohovory s asistentkami, akým spôsobom s nimi pracujete? Vyberiete asistentku a jej hľadáte prácu/miesto alebo spolupracujete s tými, ktorí potrebujú ju?

Když jsem začala podnikat, tak jsem si myslela, že bude těžké hledat klienty, ale ono je mnohem těžší najít vhodnou asistentku. Za chvíli přijde opravdu na řadu headhunting, kdy budu volat do firem a přetahovat ty šikovné jinam, na lepší pozice. Na Facebooku mám skupinu – Svět asistentky, kde je asi 220 holek. Osobně jich znám asi 50, a ráda bych je znala všechny. Postupně na poznávání pracuji, setkávám se se slečnami ze skupiny postupně každý čtvrtek. Seznámím se s nimi, zjistím, co chtějí dělat, jaké mají sny, v jakém oboru chtějí pracovat a za kolik. Nyní jsem vydala ebook – Nenahraditelná asistentka. V e-booku je vše, co by asistentka měla znát, aby byla nenahraditelná.

Můj proces výběrového řízení je jiný v tom, že po výběru úspěšné kandidátky nechám 1 měsíc šéfa a asistentku takzvaně sžít a následně se vracím do firmy a učím asistentku prioritizaci, zpětné vazbě, jak být samostatná, proaktivní, jakou mít image, jak komunikovat a jak se chovat. Koučuji je a pracujeme na cílech, které nastavíme se šéfem. Snažím se jim předat úplně vše, co umím.

Co by se mi líbilo, aby slečny a paní, co se ucházejí o pozici asistentky, zapracovaly na svém anglickém jazyce, to vnímám jako hlavní překážku při výběrových řízení. Samozřejmě hned vedle toho, zda si se šéfem/šéfkou sednou a je tam ta chemie.

Dalo by sa nejako definovať s akými dievčatami/ženami pracujete? Niekto môže mať predstavu, že asistentka robí len kávu a pracuje s fotokopírkou, ale vy túto predstavu vyvraciate. Takže sú to dievčatá/ženy, ktoré majú veľké ambície či sny?

To se odvíjí od toho, kde chce asistentka pracovat. Většinou ty starší, které paradoxně nikdo nechce, mají větší ambice (je to logické, mají více zkušeností), ale ty mladší si umějí paradoxně říci o více peněz, i když tak zkušené nejsou. Dostáváme se k tomu, jak vypadá ideální asistentka. Nadpřirozená bytost, nádherná, bez dětí a nebo, když má děti, tak má děti samostatné a celoročně zdravé. Dělám si legraci. /smiech/

Nejde to úplně definovat, záleží na zadání klienta, ale v zásadě všechny musí umět více, než dělat kávu a chodit na poštu. Časté zadání je, aby byla samostatná, efektivní, zodpovědná, aby, když šéf něco zadá, aby to mohl vypustit z hlavy a mohl se spolehnout na to, že úkol bude 100% hotov. Já určitě nevybírám asistentky, které chtějí pouze vařit kávu a tisknout papíry. Tímto způsobem prestiž té pozici asi nezvýšíme. Já chci, aby uměly vše.

„Já určitě nevybírám asistentky, které chtějí pouze vařit kávu a tisknout papíry. Tímto způsobem prestiž té pozici asi nezvýšíme. Já chci, aby uměly vše.“

Vždy říkám, že každá asistentka je „šmrnclá“ něčím a znamená to buď financemi, marketingem, obchodem nebo právem. Buď dělá podklady pro účetnictví a zná dokonale náležitosti faktury atd. Nebo dělá podklady pro obchodníka a umí pracovat s databázovým programem. Nebo je tam marketing, pomáhá starat se o kampaně, pomáhá markeťákům budovat brand, stará se o sociální sítě atd. Myslím, že už dnes neexistuje asistentka, která jen tiskne papíry a vaří kávu. V tom případě by šlo o sekretářku, respektive já takto vnímám rozdíl mezi sekretářkou a asistentkou.

Chceli by ste predať nejaké slovo na záver?

Zrovna teď jsem na jedné schůzce  ve velké korporátní firmě slyšela říci „No ona asistentka není dreamjob – že jo.“ Já si naopak myslím, že je to pozice, ze které se dá perfektně začít a opravdu vyrůst. Například v Operations manažerku, přesně jako jsem to udělala já. A to určitě jako dreamjob beru.

Děkuji za rozhovor, Kristýna

My tiež ďakujeme Kristýne za rozhovor a želáme ešte mnoho úspechov. 

Inzerce