V naší rubrice keep dreaming si často představujeme dechberoucí auta, která na sebe strhávají veškerou pozornost. Jejich zevnějšek je bláznivý a ovladatelnost Vás často dohání na hranici řidičských schopností. Představte si ale automobil, který návrháře a konstruktéry dohnal na pokraj technických možností ještě před tím, než se ho vůbec pokusili navrhnout.

Pravděpodobně už jste mě prokoukli. Chci vám dnes představit Bugatti Veyron. Jedno z nejrychlejších a nejdražších sériově vyráběných aut na světě. Toto auto totiž láme rekordy už od chvíle, kdy ho návrháři načrtli na papír. Nakonec bylo těchto vozů vyrobeno jen tři sta kusů a slovo normální se v jejich případě naprosto nehodí.

Nejdříve si však řekneme něco málo z historie. Původní značku Bugatti, která v letech 1909 až 1947 vyráběla především originální a výkonné vozy, založil italský konstruktér Ettore Bugatti. Po válce se však výroba dramaticky snížila, až nakonec úplně skončila. Bugatti znovu ožívá teprve roku 1998, kdy práva značky kupuje Volkswagen.

Cíl byl jasný: Vyrobit auto, které překoná rychlost 400 kilometrů za hodinu a přitom bude pohodlné na běžné víkendové projížďky.

Již v počátcích práce na tomto „autě snů“ bylo jasné, že konvenční způsoby výroby nebudou stačit. Vyřešení motoru trvalo konstruktérům a inženýrům Bugatti Veyron pět dlouhých let. Nakonec došlo ke spojení dvou osmiválcových motorů složených do písmene V, čímž vznikl šestnáctiválcový motor ve tvaru W. Výsledkem je tedy mohutný šestnáctiválcový motor o obsahu 8 litrů a jako třešnička na dortu jsou k němu přidaná čtyři mohutná turbodmychadla. Tohle monstrum vyprodukuje neuvěřitelných tisíc a jednoho koně. Čísla však toto auto zdaleka nevystihují natolik jako všechny ty šikovné ruce mechaniků, inženýrů a konstruktérů, kteří každý jednotlivý šroubek a každý díl montují ručně od začátku až do finální podoby Bugatti Veyron. Od počátku montáže po vyjetí Veyronu z ateliéru ke svému majiteli uplyne čtyři až pět týdnů.

Motor se vyrábí v továrně v Salzgitteru u našich německých sousedů. Zde má vyhrazené místo osm mechaniků, kteří ručně sestavují motor pro Bugatti Veyron. A stejným způsobem, jako se nosí drahé šperky na výstavy v polstrovaných kufřících, nosí se i jednotlivé komponenty přímo do dílny na sestavování motoru. Všechny tyto komponenty jsou vyrobené z čistého titanu. Takový materiál bychom čekali spíše v letadle, ale v autě? Motor se skládá z tří a půl tisíce součástek. Pro Vaši představu je to asi dvakrát více než má motor rodinného auta. Sestavení jednoho motoru zabere celý týden.

Jakožto člověka, který se věnuje vědě, mě zaujal fakt, že 1001 kůň není správný údaj. Motor má totiž ve skutečnosti kolem 3000 koní. Dvě třetiny této síly jsou ale přeměněny na teplo. Když se motor poprvé rozběhl, div nepodpálil celou testovací budovu. Schytala to vzduchotechnika, která odvádí výfukové plyny. Kvůli této ohromné síle museli inženýři Bugatti vymyslet, jak teplo odvádět a chladit tak motor. Řešením se stal ručně sestavený a slepený chladič, ve kterém proudí chladicí kapalina v 600 drážkách. Výroba jednoho takového chladiče zabere patnáct hodin a každé Bugatti Veyron jich má deset.

Bugatti se dostane těsně pod hranici 300 kilometrů za hodinu za sedmnáct sekund. Aby toho bylo schopné, musí mít speciální převodovku. Ta dokáže přeřadit jednotlivé rychlosti zhruba za 150 milisekund, což je rychlé asi jako mrknutí oka. Radši bych to však nezkoušel, taky bychom se mohli „umrkat“.

Rychlosti 100 kilometrů za hodinu dosáhne auto za 2,5 sekundy a ze 100 kilometrů za hodinu na nulu za 2,2 sekundy. Že jsou tato čísla jedinečná? O to se postarali konstruktéři brzdového systému. Ti vyrobili nové speciální brzdové kotouče z keramických kompozitů, uhlíkových vláken a titanu.

Měl bych pro Vás ale ještě jedno zajímavé číslo. Z maximální rychlosti 407 kilometrů za hodinu Bugatti zastaví za deset sekund. Aby však mohlo Bugatti dosahovat takovýchto rekordů, musí mít další specialitu, a tou jsou pneumatiky, které byly vyrobeny speciálně pro Bugatti firmou Michelin. Do té doby totiž nebyly žádné pneumatiky, které by vyhověly technickým požadavkům Veyronu. Sada nových pneumatik vydrží Bugatti Veyron na 9600 kilometrů při lidové jízdě a každá další sada vás bude stát asi tolik, jako ojeté auto v dobrém stavu.

V téhle hračce nemůžete šlápnout na plyn, kdy se vám zamane. Na rozdíl od jiných aut se na to musíte připravit a zodpovědět pár otázek: Není před vámi jiné auto zhruba v kilometrové vzdálenosti? Je silnice suchá? A cesta rovná? Jen pokud odpovíte kladně na všechny tyto otázky, pak na to můžete šlápnout.

Nejspíše se teď tedy ptáte: „A kde že se vlastně dá vyzkoušet oněch 407 kilometrů za hodinu?“ Chtělo by to nějakou dlouhou rovinku. Asi jediné místo na planetě Zemi, kde se tato rychlost dá vyzkoušet je Ehra-Lessien. Super tajné testovací středisko Volkswagenu. Zde se nachází osmi kilometrová rovinka. Jakmile si svůj Veyron připravíte na tento rychlostní rekord, zahřejete dostatečně brzdy a pneumatiky a následně sešlápnete plynový pedál až na podlahu, urazí Váš Veyron při rychlosti 407 kilometrů za hodinu jedno fotbalové hřiště za sekundu. Turbodmychadla nasají za minutu tolik vzduchu, kolik Vy vydýcháte vzduchu za čtyři celé dny. Při maximálním výkonu má Veyron spotřebu devadesát čtyři litrů paliva na sto kilometrů. Nebojte, nádrž je dělaná na sto litrů paliva. Ta se ale tímto tempem vyprázdní za dvanáct minut.

Když jsem Vám tu teď vypsal tolik fascinujících čísel a faktů, zbývá už jen to úplně poslední číslo. Kolik asi tento sen stojí? Cena je skutečně vysoká – třicet osm milionů korun. Jenže podívejme se na to i z jiné stránky. Pokud sníte stejně jako já a myslíte si na vysněné auto (ať už tohle nebo nějaké jiné), tak Vás cenovka nebude zajímat ani zdaleka tak, jako ten pocit, kdy poprvé otevřete dveře svého snu, posadíte se za jeho volant a nastartujete ho.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ehra-Lessien
https://cs.wikipedia.org/wiki/Volkswagen
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ettore_Bugatti
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bugatti
http://www.bugatti.com/veyron/veyron-164/
https://www.youtube.com/watch?v=Vum0TYElfDA
http://cdn.hiconsumption.com/wp-content/uploads/2015/06/The-Pinnacle-Portfolio-Car-Collection-by-RM-Auctions-5.jpg
http://assets.bugatti.com/fileadmin/user_upload/Web/Pages/Models/Veyron/BUG_veyron_24.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/c8/1e/2d/c81e2de78e752c71ac4d7ba766936267.jpg
http://www.digitaltrends.com/cars/first-bugatti-veyron-sells-at-auction/#/9

Inzerce